Hlavní obsah

Přípravu dálnic zkrátíme o polovinu. Hnutí ANO jde do voleb s „kladivem“ na vlastníky pozemků

Dálnice, dálnice, dálnice

 

Reklama

Hnutí ANO chce omezit práva vlastníků, aby stavbu páteřních komunikací urychlilo. Zvažuje i „referendum“ o dálnicích podle německého vzoru.

Článek

Místo deseti let připravíme dálnici za pět. Tak bude znít jeden ze slibů hnutí ANO před podzimními volbami do Sněmovny. Jak toho chce strana Andreje Babiše docílit? Omezením vlastníků pozemků.

Podle plánů hnutí by měla v Česku začít platit předběžná držba, která řeší často dlouholeté hádky státu a vlastníků o cenu pozemků. Ve zcela výjimečných případech by stát mohl vjet s bagry na pozemek, i když se ještě s majitelem nedohodl na ceně.

„Jsou to návrhy, které by tu desetiletou lhůtu od záměru do doby, kdy se začne kopat, zkrátily o polovinu. Budeme bojovat za to, abychom je hned po volbách zavedli,“ popsal plány hnutí šéf poslaneckého klubu Jaroslav Faltýnek.

Že tento návrh bude součástí předvolebního programu hnutí, potvrdil Seznamu i předseda Andrej Babiš.

„Platilo by to jen u klíčových staveb a ve výjimečných případech, kdy jsou splněny podmínky vyvlastnění, ještě není dohoda o výši náhrady, ale již je potřeba stavět. Například v Německu už to takto mají,“ vysvětluje poslanec ANO a dopravní expert hnutí Martin Kolovratník.

Další novinkou je možnost státu provádět na pozemcích, kde se o dálnici teprve uvažuje, průzkumné práce, například vrty. Úřady by měly povinnost uvést pozemek do původního stavu, případně nahradit škodu.

Kolovratník navíc zvažuje, že před volbami navrhne další německý "zlepšovák"– referendum o trasách důležitých dálnic v obou komorách patlamentu „Pokud trasu dálnice odhlasují, stavba jde do zjednodušeného a zrychleného řízení. Nemusí absolvovat celý povolovací proces,“ dodal Kolovratník.

Jak přesně bude kampaň za rychlejší dálnice vypadat, hnutí teprve řeší. Zcela jistě ale bude šitá na míru konkrétním regionům. Například v Pardubickém kraji by opatření pomohlo při stavbě dálnice D35, kde se očekává problém s výkupem u Litomyšle nebo u mohelnického kopce. V Karlovarském kraji se zase bude připomínat nedostavěná dálnice D6.

Pokus ve Sněmovně nevyšel

Předběžné opatření se hnutí ANO pokusilo prosadit už v tomto volebním období – minulou středu jej zkoušelo protlačit do novely stavebního zákona. Ačkoli mělo přislíbenou podporu ČSSD a zčásti i TOP 09, tyto strany nakonec nečekaně hlasovaly proti.

A návrh neprošel. ANO chce své požadavky ještě zkusit prosadit v Senátu, počítá ale spíše s tím, že se to nepovede.

Proč strany nakonec otočily, není úplně jasné. Dopravní expert ČSSD Jan Birke, který se k návrhu připojil a slíbil podporu, skončil před hlasováním v nemocnici. Přítomen nebyl ani další ze sociálních demokratů, František Adámek. A když si poslance ČSSD nikdo „nepohlídal“, zvedlo ruce jen několik z nich.

„Samozřejmě mě mrzí, že to neprošlo,“ tvrdí Birke. František Laudát z TOP 09 zase tvrdí, že mezitím přišel o místo šéfa poslaneckého klubu a neměl tak možnost názor kolegů ovlivnit. Jenže ani on osobně zákon nakonec nepodpořil. „Při hlasování jsem udělal chybu. Zjistil jsem to až v pátek,“ tvrdí Laudát.

Podle zákulisních hlasů se strany zřejmě zalekly toho, že jsou návrhy příliš radikální. I toho ale hodlá hnutí ANO využít před volbami. „Takovou kampaň si umím představit,“ dodává Kolovratník.

Reklama

Doporučované