Hlavní obsah

Přitáhne Ordinace a producent Mostu vysněný milion předplatitelů?

Irena Hejdová
Scenáristka, publicistka
Foto: Profimedia.cz

Producent Michal Reitler (vpravo) s kolegy Janem Prušinovským a Petrem Kolečkem na Českých lvech v březnu 2020, kde Most! zvítězil v kategorii Nejlepší dramatický televizní seriál.

Reklama

Televizní přestup roku: co příchod producenta seriálu Most! Michala Reitlera přinese televizi Nova a jejímu portálu Voyo, který chce zahýbat českým trhem placených televizních služeb? A o co všechno přijde Česká televize?

Článek

Zvykli jsme si vnímat Novu jako dinosaura sázejícího převážně na nekonečné (nejen doktorské) seriály, nenáročné krimi či dryáčnickou Výměnu manželek. Progresivnější, aktuálním trendům odpovídající pořady v poslední době ve větší míře vytvářela spíše Česká televize. Nova teď ale chce přitáhnout mladé a mnohem širší publikum – a nejspíš má i šanci to s novými posilami dokázat.

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tiskové zprávy z konce června si všimly spíš specializované weby, ale přitom se v ní skrývá bomba, která může úplně proměnit tvář české komerční televizní jedničky. Na podzim se na Novu po delším působení v České televizi vrací Michal Reitler. V současné době nejrespektovanější kreativní producent České televize vyvinul a produkoval řadu oceňovaných projektů – tím nejznámějším je komediální Most!, dobře byly ale přijaty i jeho seriály Případy 1. oddělení, Svět pod hlavou, Trpaslík či naposledy biografie Boženy Němcové Božena. Z Reitlerovy producentské stáje vzešel i oceňovaný dvoudílný televizní film Dukla 61 či taktéž dvoudílný Metanol. Vlastně to nejlepší, co se v České televizi za poslední dobu objevilo.

Kreativní producenti jsou těmi, kdo v České televizi nabízejí programovému řediteli své projekty, mají tedy zásadní vliv na to, jak se televize bude profilovat. V ČT momentálně působí skoro dvacítka producentských skupin, řada z nich je ale zaměřená například pouze na publicistiku, hudební nebo dětskou tvorbu či dokumenty. Hrané tvorbě se krom Reitlera věnuje skupina Tomáše Baldýnského (seriál Kosmo) nebo skupina Josefa Viewegha (Cirkus Bukowsky, Rapl, Vzteklina) a skupina Jana Lekeše (Kukačky, Zrádci, Já, Mattoni, České století). Vlastní kreativní producenty mají i lokální televizní studia mimo Prahu, z nichž nejrespektovanější je ostravské producentské centrum Kateřiny Ondřejkové, která má na kontě mimo jiné Dabing Street či Zkázu Dejvického divadla. Zdálo by se tedy, že Česká televize má v zásobě dost jiných chytrých hlav, odchod respektovaného Michala Reitlera je i tak pro televizi citelnou ztrátou.

Reitler v ČT působil skoro deset let. Sám říká, že to je pro něj rekordně dlouhá doba a má pocit, že má „splněno“, a chce se vydat vstříc novému dobrodružství. To se mu právě na Nově, kam nastupuje na pozici ředitele obsahu, může podařit. I tady bude bezprostředně ovlivňovat, co diváci televize v nejbližších letech uvidí. Je dobrou zprávou, že obsah nejsledovanější české komerční televize bude vytvářet právě někdo s takovými nároky na kvalitu. Reitlera lze označit za reprezentanta tzv. quality TV, tedy televizních pořadů s přesahem, invencí a necílících jen na první signální. Těch je stále v českých televizích jen pomálu a nejčastěji dosud pocházely právě od Michala Reitlera. I když má úctyhodnou historii i na Nově, kde mimo jiné právě on vyvinul „nekonečný“ seriál Ulice. Odešel odtud v roce 2012 spolu s dalšími klíčovými lidmi, kteří potom zamířili za Petrem Dvořákem do České televize.

Reitlerův podzimní příchod na Novu je součástí změn, které odstartoval loňský přechod Novy pod křídla skupiny PPF. Od 1. září tak do Novy na pozici ředitele výroby přichází Milan Cimirot, který tu na různých pozicích působil už v 90. letech, než stejně jako Reitler a několik dalších čelných manažerů přešel do ČT za Dvořákem. Součástí zmíněných změn nového vlastníka je i snaha přitáhnout mladší, „reklamně atraktivnější“ publikum – mimo jiné posílením lokálního obsahu na internetové platformě televize Nova, portálu Voyo.cz. Sem nyní hodlá Nova masivně investovat a sem také bude vytvářet obsah právě Reitler. Už v dubnu Voyo oznámilo, že se chce stát českou streamovací trojkou po Netflixu a Disney; předpokládá, že právě tyto služby budou do budoucna českému trhu dominovat. Žádná přitom není lokální provenience, a ač je skupina PPF rozkročena mezinárodně, Voyo se chce profilovat právě lokální, vkusu domácího publika na míru šitou tvorbou. Tím se liší od Netflixu, který sice často své projekty v Česku natáčí, ale žádný původní český seriál či film na kontě nemá. Původní český obsah ze streamovacích platforem vytváří jen HBO a slaví s ním úspěchy, Voyo jej ale hodlá předčit kvantitou a kvalitou se na něj minimálně dotáhnout.

Voyo chce navíc oproti Netflixu či HBO přitáhnout opravdu masové publikum. Každý rok hodlá zdvojnásobit počet předplatitelů, cílem je do pěti let v Česku a na Slovensku získat milion předplatitelů. Letos v březnu se na Novu vrátil i Daniel Grunt, který má na starost právě internetové aktivity televize a její budoucí digitální směřování a mluví o tom, že na Voyo plánují exkluzivní tvorbu v prémiové kvalitě. Exkluzivita znamená, že například dlouholetý hlavní tahák televize, Ordinace v růžové zahradě, na konci prázdnin bude k dispozici pouze na Voyo. Ač diváci Novy příhodám z růžové zahrady trochu odvykli, když televize v jejich čase vysílala licenční doktorskou sérii Anatomie života, stejně to pro ně bude citelná ztráta.

První pořady stvořené přímo pro Voyo, tzv. Voyo Originals, pak Nova chystá na konci roku – má jít o dvě zatím blíže nespecifikované minisérie, dalších 12 titulů plánuje Voyo na další rok. Má jít o mix krimiseriálů, komediálních sérií, reality show, true story a podobně, konkrétní tituly hodlá Nova oznámit až na konci léta. Na nich se ještě Michal Reitler kvůli svému angažmá na Kavčích horách nepodílí, ty další ale už budou vznikat pod jeho taktovkou. A snad i v kvalitě, kterou dosud přinášel na České televizi.

Michal Reitler: Nemám ve zvyku někde moc kořenit

Co vás vedlo k rozhodnutí opustit Českou televizi?

Ono je to poměrně prosté. Já jsem člověk založením projektový. Nemám ve zvyku někde moc kořenit. V ČT jsem skoro deset let. Nikde jsem nebyl tak dlouho. Mám pocit, že jsem si nějak splnil úkol. A že kdybych zůstal, hrozilo by mi, že budu prostě plachtit na vlně úspěšné série a že se přestanu bát o výsledek. Ze stejného důvodu jsem kdysi odcházel z Ulice. Opustil jsem stabilizovanou jistotu a šel zkusit být součástí nového začátku. S tím jsem šel i do Ulice. A za tím jsem se rozhodl jít teď na Novu.

Co za sebou v ČT zanecháváte?

Musím připravit na start tři seriály, které právě dokončujeme. Všechny jsou podle mě povedené. Nemůžu v tom nechat ani kolegy, ani vedení. Chci usadit právě se rozjíždějící natáčení třetí řady Případů 1. oddělení a ještě dva až tři projekty ve vývoji, co se mají točit příští rok.

A co plánujete na Novu, potažmo Voyo?

Nechce se mi teď mluvit o mé představě, co bude, až budu na Nově. Jsem stále naplno v České televizi. Až do konce září.

Reklama

Doporučované