Hlavní obsah

Pro hotely byl loňský rok vrcholem. Cesta zpět na něj bude trvat roky

Foto: Aktron / Wikimedia Commons

Hotel Pyramida na pražském Břevnově patří do Orea Hotels & Resorts.

Reklama

Hotely v Česku dostaly od koronaviru pořádný zásah. Generální ředitel sítě Orea Hotels & Resorts Gorjan Lazarov ale říká, že cenová válka o klienty by neprospěla nikomu a nakonec by přinesla jen horší služby.

Článek

Cestovní ruch a hotelový byznys zažívají kvůli dopadům pandemie krušné chvíle. O tom, jak se vede jedné z největších hotelových sítí v Česku, promluvil pro Seznam Zprávy generální ředitel Orea Hotels & Resorts Gorjan Lazarov.

Pandemie koronaviru tvrdě zasáhla ekonomiku v Česku i po celém světě. Jak si vede hotelový sektor?

Covid-19 přináší dopad, který jsme doteď zatím neviděli. Dopady na ekonomiku jsou obrovské a hotelový sektor je jedním z těch, který negativní důsledky zaznamenává vůbec nejvíce. Sektor hotelnictví je byznys, který nikdy nezavírá dveře, to se však teď změnilo. Myslím, že výsledky za rok 2020 budou hodně pod hranicí čísel z loňského roku.

Dá se mluvit už o konkrétních ztrátách? Jak je na tom řetězec Orea za posledních několik měsíců?

Pro městské a lázeňské hotely, které jsou závislé na zahraniční klientele, mohou mít bezpečnostní opatření dopad na tržby v řádech desítek procent. Když vztáhnu situaci na naše podnikání, mohu prozradit, že jen za březen a duben nás negativní dopady stály více než 100 milionů korun.

Gorjan Lazarov

Generální ředitel hotelového řetězce Orea Hotels & Resorts, pod který v České republice spadá 15 hotelů. Předtím pracoval na manažerských pozicích ve společnostech Marriott a Vodafone.

Vystudoval University of Pittsburgh, Katz Business School.

Za jak dlouho po pandemii a bezpečnostních opatřeních se cestovní ruch a hotelové podnikání vrátí do běžných kolejí?

Bohužel to dnes ještě nikdo neví. Bude záležet na hodně faktorech. Jak rychle se lidé přestanou bát a začnou cestovat. Nejlepším scénářem by rozhodně byl účinný lék na trhu. Nový typ koronaviru by tak zmizel z našich radarů a my se vrátili k normálnímu životu. Na druhou stranu, čím déle virus bude hlavní zprávou, tím větší bude sekundární dopad na ekonomiku. Toho se obávám nejvíce. Sledujeme situaci, která se děje v Číně. Hotely tam teď čtyři měsíce po prvních případech začínají fungovat přibližně na polovinu obsazenosti. Osobně si myslím, že reálně byl rok 2019 vrchol, na který se budeme ještě pár let dostávat zpět.

Hotely mají stejně jako většina restaurací v Česku zavřeno. Co to znamená pro zaměstnance v této oblasti? Kolik lidí může přijít o práci?

Pracuje opravdu hodně málo zaměstnanců, pár lidí z rezervačního oddělení nebo financí. V hotelovém sektoru propouštění už začalo. Podle průzkumu Asociace hotelů a restaurací se přibližně 75 procent podniků rozhodlo propustit až 30 procent svých zaměstnanců. My jsme zatím nepropouštěli a rádi bychom minimalizovali dopady na naše zaměstnance. Jenže čím déle pandemie trvá, tím více se z toho stává nemožný úkol.

Co by mohlo podnikatelům v oblasti hoteliérství pomoci k návratu do běžného režimu?

Až se podniky znovu otevřou, budeme potřebovat podporu v různých formách. Vhodné by například bylo zavést dočasné odpuštění plateb za sociální a zdravotní pojištění nebo snížení DPH za ubytování na pět procent. Kromě toho je podle mého názoru důležité dostat do hotelové sektoru likviditu. Banky ji vnímaly jako rizikovou i v dobách před pandemií. V takové krizi a bez záruky a likvidity přežijeme jen těžko. Podnikatelé v hotelovém sektoru jsou v podstatě exportéři. Například my jen v Praze ročně ubytujeme 11 milionů turistů, od kterých přicházejí peníze z venku. Nejsme klasická fabrika, která své produkty vyváží ven, ale pozitivní dopad na ekonomiku máme mnohokrát větší.

Foto: Orea Hotels & Resorts

Recepce hotelu Horal, Orea Hotels & Resorts.

Plánujete po znovuobnovení provozu přizpůsobit aktuální situaci cenovou politiku, abyste nalákali zpět zákazníky? Může to pro sektor znamenat vyhlášení cenové války?

Levný neznamená vždy dobrý. A cenová válka na trhu nikdy nepřinesla nic dobrého pro nikoho. Nakonec by to pocítili hlavně klienti, a to ve formě horších služeb. Já doufám, že hoteliéři v Česku už pochopili koncept cenové elasticity. Nemyslím, že levnější cena je to, co klient skutečně chce. Naopak si myslím, že hosté budou ochotni zaplatit víc za bezpečné prostředí a kvalitní služby.

Jak se hotely potýkají s vrácením již zaplacených záloh za rezervované ubytování? Například cestovní kanceláře řeší aktuální problém vouchery v hodnotě zakoupeného zájezdu. Schyluje se v hoteliérství k něčemu podobnému?

Snažíme se k tomu přistupovat maximálně proklientsky. Hodně klientů jen přesunulo plánované akce na druhou polovinu roku. Spustili jsme i program předplacených pobytů na léto, které jsou termínově flexibilní. Klienti by se neměli bát plánovat návrat do normálního života. My chceme stavět stále pevnější základnu klientů, kteří se k nám budou vracet. Nevrácení záloh určitě není cesta k tomu, jak ji vybudovat.

Reklama

Související témata:

Doporučované