Hlavní obsah

Pro nacisty nepřijatelná. Restaurovaná verze skandální Extase zahájí festival v Benátkách

O dobrodružství s digitalizací filmu Extase mluví v pořadu Výzva Matěj Strnad z Národního filmového archivu.Video: Jiří Kubík, Seznam Zprávy

 

Reklama

Kvůli scénám nahé koupající se ženy byl ve 30. letech film Gustava Machatého považovaný za pornografii a proti jeho promítání protestoval i papež Pius XI. Teď prochází zásadní a celkem dobrodružnou úpravou. O digitalizaci kdysi pobuřujícího snímku mluví ve Výzvě Matěj Strnad z Národního filmového archivu (NFA).

Článek

„V materiálech, které spravuje Národní filmový archiv, se všechny záběry nahé herečky Hedy Lamarr nedochovaly. Jedním z důvodů je i to, že promítačům ve 30. letech tyto explicitnější a skandálnější záběry sloužily jako svého druhu suvenýry, takže si je z filmu vystřihovali,“ vysvětluje šéf projektu restaurování NFA Matěj Strnad, proč některé scény z české verze zmizely.

Režisér Gustav Machatý ale snímek Extase v roce 1932 natočil ve třech jazykových podobách (české, německé a francouzské), restaurátoři tak museli poskládat dochované varianty z různých zemí světa a z nich sestavit původní příběh. Práce je o to komplikovanější, že verze pro různé státy měly – vlivem tehdejší cenzury – upravený i děj.

Zápletka filmu je z dnešního pohledu celkem banální: mladá žena Eva se provdá za staršího muže, ale lovestory prožívá s jiným. Manžel nevěru své ženy neunese a spáchá sebevraždu.

„Zásadní změny v tom filmu přicházely vlivem cenzury. Nejmarkantnější je to v případě pozdější německé verze uváděné pod jiným názvem – Symphonie der Liebe (Symfonie lásky). Ta vznikla v roce 1936 kvůli tomu, že původní necenzurovaná německá verze, téměř identická s tou českou, byla nepřijatelná pro nacistický režim. Proto došlo k celé řadě úprav, aby ideologie a vyznění toho filmu odpovídalo kulturní politice toho režimu,“ vysvětluje Strnad zásahy do filmu.

„Německý cenzor oslaboval aspekt mimomanželské aféry. A sebevražda Evina manžela neměla být součástí té německé nacistické verze. Proto je tahle sekvence střihově a s použitím dalších záběrů upravena tak, aby se to dalo interpretovat ne jako sebevražda, ale jako infarkt nebo smrt z jiných příčin. To je podstatný rozdíl ve verzi z roku 1932 a 1936,“ doplňuje.

Skandální pověst a divácký úspěch

Film Extase patří k nejvýznamnějším českým filmovým dílům 30. let. Skandální pověst tehdy přilákala do kin velké množství diváků. Film měl skvělou marketingovou kampaň. Díky ní i různým jazykovým verzím, se promítal ve více než padesáti zemích světa, včetně Afriky a Asie.

V roce 1934 byl uveden na filmovém festivalu v Benátkách, v Itálii tehdy propukl spor mezi papežem Piem XI., který byl proti, a Benitem Mussolinim, který na uvedení snímku trval.

Letos 27. srpna se Extase do Benátek vrací. Světová premiéra její restaurované podoby bude uvedena v předvečer zahájení filmového festivalu.

Jak náročná digitalizace Extase probíhá? Kolik stojí a kdo to platí? A jak dopadl spor s některými filmaři, včetně režiséra Jiřího Menzela, kteří považovali verze digitalizovaných filmů Adéla ještě nevečeřela nebo Adelheid za nekvalitní a poškozující původní dílo?

Podívejte se na rozhovor s Matějem Strnadem z Národního filmového archivu ve videu umístěném nahoře. Součástí videa jsou i snímky z filmů před digitálním restaurováním a po něm.

Reklama

Související témata:

Doporučované