Hlavní obsah

Proč se propadá Přísaha? Schází jí peníze a obírá ji Babiš, míní experti

Foto: Hnutí Přísaha, Seznam Zprávy

Hnutí Přísaha Roberta Šlachty čekají napínavé týdny. V průzkumech se pohybuje na hranici zvolitelnosti do Poslanecké sněmovny.

Reklama

Hnutí bývalého šéfa protimafiánského útvaru se začíná propadat v předvolebních průzkumech. Podle analytiků zastavil růst Přísahy rozjezd kampaně ANO Andreje Babiše, hnutí samo si stěžuje na nedostatek peněz.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Na jaře vlétlo hnutí Přísaha expolicisty Roberta Šlachty do předvolebních průzkumů s velkou razancí. Pár měsíců po svém lednovém vzniku se vyhouplo nad pětiprocentní hranici znamenající vstup do Poslanecké sněmovny, v létě si dle průzkumů mohlo dělat zálusk až na 6,5 procenta hlasů.

V srpnu se však růst Přísahy – alespoň dle čísel výzkumných společností – zastavil, dle některých šetření dokonce preference ambiciózního projektu upadají. Například agentura STEM ještě v červenci prorokovala Přísaze vstup do Sněmovny, v zářijovým průzkumu u ní ale jen těsně překročila dvě procenta. Podpora klesá i podle agentury Median a Kantar.

Analytik agentury Kantar CZ Pavel Ranocha uznává, že Přísaha není tak dominantní jako v jarních měsících, kdy de facto jako první zahájila kampaň naplno. Chtěla-li se však dostat do povědomí občanů, nic jiného jí ani nezbývalo.

„V době, kdy rostli, Přísaha dominovala se svou předvolební kampaní. Ať už na sociálních sítích nebo v terénu. Přijde mi, že jejich aktivita lehce utichla. U nového subjektu nejde o překvapení, když se růst preferencí zastaví a dokonce hrozí, že začnou slábnout. Přísaze se povedlo jednorázově vybudit zájem, je třeba ho však dále udržovat. To se s takovou intenzitou jako před pár měsíci zřejmě nedaří,“ řekl Ranocha Seznam Zprávám.

Zástupci hnutí Přísaha zatím nepřikládají sestupnému trendu větší důležitost. Podle nich se podaří v závěru kampaně v posledních týdnech strhnout zejména nerozhodnuté voliče díky kontaktní kampani.

„Jeden den máme nad pěti procenty, druhý pod. My jedeme dál. Pro nás je cíl jasný. Chceme se dostat do Sněmovny a chceme zastavit rozkrádání naší země,“ uvedl 1. místopředseda strany Tomáš Sochr.

Chybí peníze

Zároveň ale přiznává, že hnutí, které nastartovalo kampaň už na jaře, by potřebovalo do závěru kampaně více peněz. V centrále odhadují, že kampaň by Přísahu měla vyjít na zhruba 15 milionů korun.

„Je to citelný rozdíl, jestli máte na kampaň 90 milionů ze státních peněz, nebo nemáte ani korunu. Nám se na kampaň sbírají lidé a ceníme si každé koruny,“ dodal Sochr.

Z větších darů se v posledních dnech na transparentním účtu objevil jeden milion korun od podnikatele s bezpečnostními systémy Jiřího Suchánka.

Podle sociologa Jana Herzmanna Přísahu zpomaluje nástup hnutí ANO v posledních týdnech. „Značnou část příznivců Přísahy představovali či představují bývalí voliči ANO, kteří znejistěli a hledali alternativu. Zejména kvůli protikorupční rétorice ji nalezli v hnutí Přísaha. Teď ale tito lidé mají pocit, že hnutí ANO se zmátořilo, a zvažují, že se k jeho volbě vrátí,“ řekl Herzmann Seznam Zprávám.

To potvrzuje i Ranocha z Kantaru. „Přísaha čerpá ze tří směrů: ANO, SPD a nevoličů. Pokud nový subjekt začne stagnovat, je přirozené, že se voliči začnou vracet tam, odkud přišli,“ dodal Ranocha s tím, že Šlachtovo hnutí bude muset kampaň zintenzivnit.

Přísaze podle Herzmanna škodí i to, že se pozornost stočila na vítězství ve volbách. „Společenská diskuse se zaměřila na čelo žebříčku, na otázku, kdo volby vyhraje a kdo bude skládat vládu. Jestli ANO, nebo opoziční koalice. To odvádí pozornost od podpory menších či neukotvených subjektů bez základní a loajální voličské základny, takzvaného jádra,“ míní sociolog.

Podle průzkumu pro Českou televizi od agentury Kantar CZ a Data Collect má Šlachtova Přísaha volební potenciál až 9,5 procenta. Podle analytika Ranochy bude klíčové, jak si hnutí povede zhruba dva týdny před volbami, kdy se finálně rozhodne nemalá část voličů.

„Potřebují udržet pozornost na vysoké úrovni. Pokud to nezvládnou tematicky nebo lidově řečeno do toho nenasypou dostatek peněz, tu pětiprocentní hranici nepřekročí,“ uvedl Ranocha.

Podle Vladimíra Bystrova z PR agentury Bison & Rose v posledních dnech před volbami mohou nerozhodnuté voliče ještě přesvědčit televizní debaty. „Ty ovšem nejsou Šlachtovou nejsilnější stránkou,“ míní Bystrov.

Sociolog Herzmann vidí šanci Šlachtova hnutí v samotném závěru spíše v kontaktní kampani, kterou Přísaha vede již několik měsíců. „Přísaha se zaměřuje na kontaktní volební kampaň, teprve se ukáže, nakolik byl tento způsob efektivní,“ uvedl Herzmann s tím, že finále voleb rozhodují emoce: „Od pondělí se veřejnost vystaví závěrečné fázi kampaně, tam budou hrát emoce obrovskou roli.“

Místopředseda hnutí Tomáš Sochr potvrdil, že Přísaha bude i nadále cílit na setkávání s občany v terénu. „Máme pořád stánky po celé republice, jsme každý den v ulicích společně s našimi pěti tisíci dobrovolníky,“ dodal Sochr.

Reklama

Doporučované