Hlavní obsah

Prodeje nových aut se pomaličku rozjíždějí

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační fotografie.

Reklama

Prodej nových aut je dva týdny po otevření autosalonů na úrovni 50 až 80 procent proti stavu před epidemií koronaviru. K normálu by se měl vrátit během třetího čtvrtletí, pokud nepřijde druhá vlna epidemie.

Článek

Vyplývá to z údajů automobilek a expertů PwC.

Zastoupení značek Audi, VW a Seat předalo od otevření autosalonů zákazníkům zhruba 1 400 vozů, což je asi polovina stavu ve stejném období minulého roku. „Pokud jde o nové objednávky, cítíme velkou nejistotu a opatrnost zákazníků. Odhadujeme proto, že celkový trh v ČR se bude v květnu pohybovat také někde kolem 50 procent obvyklého stavu. Do čísel ale promluví skutečnost, že se rychle vyprazdňují sklady a budeme několik týdnů čekat, až nám továrny vyrobí nové vozy,“ uvedl mediální zástupce skupiny Jan Klíma.

Podle experta PwC na automobilový trh Michala Razima hlásily velké autobazary ihned po obnovení provozu poptávku kolem 60 až 70 procent předkrizového stavu a v podobném rozsahu odhaduje i prodeje nových aut. „Vybraní dealeři dokázali i v době uzavřených showroomů udržet objem objednávek na 50 procentech normálu tím, že využívali onlinové a telefonické kanály,“ podotkl.

Některé značky podpořily obnovení prodeje akčními nabídkami. Například Toyota přišla s nabídkou Best, která zahrnuje slevy na modely od Ayga přes Corollu až po RAV4. „Krátkodobě lze očekávat zajímavé akce, ale obecně vidíme spíše trend opačný, tedy zdražování ceníkových cen z důvodů nutných investic do elektromobility, do plnění norem Euro 7 a pokut EU za nadměrné emise, které se automobilky částečně snaží přenést na zákazníky. Roli hraje i prudký pokles koruny,“ podotkl Razim.

Toyota podle ředitele českého zastoupení Martina Pelešky po otevření salonů zaznamenává stále se zvyšující prodeje vozů, k původním číslům z doby před vypuknutím epidemie se ale teprve přibližuje. „Zájem zákazníků se den po dni zvyšuje, a to zejména díky tomu, že jsme nemuseli zvyšovat ceny a ani k tomu v tuto chvíli nepřistupujeme. Naopak máme připravenou nabídku s cenovým zvýhodněním a dostatečné skladové zásoby s krátkou dobou dodání. V rámci podpory prodejů v době krize teď českým podnikatelům i soukromým osobám umožňujeme pořízení vozu s odkladem splátek o tři měsíce,“ dodal.

Pomalu roste i zájem o pronájem aut. Proti březnu, kdy byl zaveden nouzový stav, je poptávka po autech v Praze u mezinárodní carsharingové firmy Anytime vyšší řádově o desítky procent. Návrat ke stavu před epidemií očekává během května.

Za celý letošní rok odhaduje PwC meziroční pokles prodeje nových osobních aut zhruba o 20 procent na 198 000 vozů. V prvním čtvrtletí, které již od poloviny března ovlivnila koronavirová epidemie, trh poklesl o 16 procent, v samotném březnu byl pak propad o 36 procent.

Reklama

Doporučované