Hlavní obsah

Propad až o třetinu. Automobilový průmysl zápolí s koronavirem

Automobilky bojují s dopady koronaviru.

Reklama

Toyota prodlužuje uzavření svých továren do 17. února. Honda prozatím doufá v dodržení předchozích termínů. Hyundai jako první uzavírá svou linku i mimo Čínu. Automobilky nadále bojují s dopady koronaviru a globální trh se bojí o dodávky součástek.

Článek

Většina továren v Číně plánovala znovu nastartovat výrobu po prodloužených novoročních prázdninách v průběhu tohoto týdne. Dnes ale agentura Reuters informovala o tom, že přerušení provozu se prodlužuje o dalších dny. Navíc se pravděpodobně nejedná o poslední prodloužení výpadku. Koronavirus 2019-nCoV dále sílí a Pekingu se nedaří se s ním efektivně vypořádat.

Toyota i Honda: příští týden zavřeno

Automobilka Toyota má své čínské fabriky mimo provoz od konce ledna a předpokládala, že by je mohla otevřít již 9. února. Nakonec se ale rozhodla odstávku svých čtyř automobilových montoven a osmi továren, které produkují nezbytné díly do vozů, prodloužit. „Od pondělí 10. února se budeme připravovat k návratu do běžného provozu, který má začít v pondělí 17. února,“ uvedla automobilka pro Reuters.

Dosavadní omezení výroby by se zákazníků v Evropě pro tuto chvíli neměla dotknout. „Vozy pro český, potažmo evropský trh jsou vyráběny v Evropě a Japonsku. Nás tedy z hlediska dodávek tato omezení neovlivní,“ řekla Seznam Zprávám tisková mluvčí české pobočky automobilky Toyota Jitka Jechová.

Konkurenční Honda prozatím neočekává přílišný propad výnosů – stále totiž věří v otevření továren ve Wu-chanu příští pátek. Výroba by pak byla obnovena rovněž v pondělí 17. února. Honda zatím nepředpokládá, že by měly nastat nějaké problémy s produkcí vozů mimo Čínu.

„Pokud dodržíme plány na znovuotevření továren, nepředpokládáme, že by toto přerušení mělo mít nějaký větší vliv na náš provozní zisk. Kdyby ale odstávka nadále pokračovala, nastane úplně jiná situace,“ řekl výkonný viceprezident společnosti Seiji Kuraishi na tiskové konferenci v Tokiu.

První zavřená továrna mimo Čínu

Větší problém však může představovat zastavení dodávek automobilových součástek do celého světa. Čínská vláda, aby předešla šíření viru, prodloužila nucené volno v epicentru nákazy v provincii Chu-pej a v deseti dalších, které dohromady představují přes dvě třetiny automobilového průmyslu v zemi.

O pomoc s obnovením dodávek autodílů už Čínu požádala Jižní Korea. Kvůli přerušenému zásobování dnes musel zastavit svoji výrobu tamní výrobce aut Hyundai. Jde o první případ, kdy svůj provoz zavírá automobilka mimo Čínu.

Navíc není jasné, že se dodávky zlepší, i když čínská vláda zruší zákaz práce v továrnách, který zavedla, aby zamezila šíření viru. Čínští dělníci mají strach z nákazy a nechtějí do práce docházet. Z přibližně 10 tisíc zaměstnanců v továrně ve městě Čching-tao jich může do zaměstnání přijít třeba jen 15 procent, uvedla jihokorejská vláda. Město přitom leží v jihovýchodní části provincie Šan-tung, která je od nejzasaženější provincie Chu-pej poměrně vzdálená.

Hyundai poskytne pro své čínské dodavatele termokamery a teploměry. Slibuje také zajistit pravidelné dezinfekce v prostorách továren, které do jihokorejských montoven dodávají důležité autodíly.

Další rány pro stagnující autoprůmysl

Pokud se krize nevyřeší do března, mohla by Čína vyprodukovat o 1,7 milionu automobilů méně, než se předpokládalo před vypuknutím viru, uvádí společnost IHS Markit. Jednalo by se tak o třetinový propad oproti predikcím na první čtvrtletí roku 2020. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku byla přitom očekávání už tak o 10 procent menší.

Reklama

Doporučované