Hlavní obsah

Proplácené testy, termokamery, ozon. Covid znovu děsí firmy, ty zavádí opatření

Peníze ani dovolená podle Jana Rafaje ze Svazu průmyslu a dopravy drtivou většinu lidí k očkování nepřimějí.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Testování zaměstnanců, termokamery u vstupu, roušky, ozon či návrat k home office. Firmy se opět začínají vracet k osvědčeným nástrojům v boji proti pandemii.

Článek

Jen od pondělí přibylo v Česku přes 35 tisíc nakažených. Pro mnohé firmy je to pádný důvod k tomu, aby se znovu vrátily k osvědčenému testování. I přesto, že pojišťovny tyto testy přestaly proplácet.

„Od následujícího týdne zavádíme testování – jednou týdně otestujeme všechny zaměstnance s pomocí externí odborné laboratoře,“ potvrzuje například Miloslav Hambálek, personální manažer firmy Laufen CZ, která má zhruba tisícovku zaměstnanců. Zatím je testování na dobrovolné bázi. Firma přesto očekává, že se ho zúčastní všichni zaměstnanci.

„Zvažujeme, že vyzveme zaměstnance k tomu, aby se jednou týdně testovali, ale vše bude na dobrovolné bázi,“ dodává i Kateřina Krist, HR manažerka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Netýká se to jen velkých firem. „Přestože jsou ve firmě všichni naočkováni, od příštího týdne se vracíme do módu loňského roku. To znamená, že je povinností každého se alespoň jednou týdně otestovat – ideálně v pondělí. V práci používáme samotesty, testování v laboratořích zaměstnancům proplácíme,“ říká majitel PR agentury Taktiq Michal Uryč s tím, že v jeho vlastním zájmu je, aby ve společnosti nevznikla nákaza. „Poměr nákladů vůči riziku je minimální,“ dodává.

Vstup do firmy má své podmínky

Některé společnosti přitom s testováním za celou dobu nepřestaly. Sem patří například Linet ze Slánska, který testování jednou týdně zaměstnancům i nadále hradí.

Zaměstnanci prokazují každý den svoji bezinfekčnost.
Vladimíra Michnová, personální ředitelka Linet Group

„Máme zavedený protiepidemický plán, podle kterého fungujeme už více než rok. Vstup do firmy má své podmínky – docházkové terminály k nám pustí pouze očkované, testované nebo ty v ochranné lhůtě 180 dnů po covidu. Každý zaměstnanec má takové údaje uvedené na své identifikační kartě. Jednoduše řečeno, zaměstnanci prokazují každý den svoji bezinfekčnost,“ dodává Vladimíra Michnová, personální ředitelka Linet Group.

Stejně je tomu například i ve společnosti Gebrüder Weiss. „My jsme od testování vůbec neupustili. Dodržujeme veškerá platná vládní nařízení a nad rámec zaměstnance pravidelně testujeme. Jak očkované, tak i neočkované,“ dodává Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.

Vrací se termokamery, respirátory i ozon

A vrací se i další osvědčené kroky. Home office, vitamíny na pracovišti či schůzky přes internet. „Jednou za 14 dnů ozonujeme,“ dodává Martin Šatný, jednatel sítě prodejen KiK.

„V Ostravě již využíváme měření teploty termokamerou,“ dodává za Kofolu její mluvčí Pavel Barvík.

Používání respirátorů a roušek na pracovišti je pak znovu samozřejmostí. „Tím, že jsme výrobce nanoroušek, které mají lepší virovou ochranu než většina FFP2 respirátorů na trhu, používáme pro všechny zaměstnance pouze nanoroušky naší výroby,“ dodává Tomáš Mertlík, majitel a ředitel Batist Medical.

„Současná verze koronaviru je daleko nakažlivější než ty předchozí. Pokud je někdo z kolegů na oddělení pozitivní, tak to dost často postihuje větší celky než v předchozích vlnách. Není to tak, že jsou celé firmy paralyzované, ale na konkrétních úsecích nebo odděleních se to stává,“ uvedl pro SZ Byznys Jan Rafaj ze Svazu průmyslu a dopravy, podle kterého by stát měl opět začít testy proplácet. Testování na vlastní náklady je podle svazu dlouhodobě neudržitelné a zejména pro menší a střední firmy velmi nákladné.

Jste očkovaní? Odměníme vás

To, zda jsou její zaměstnanci očkovaní, by firma vědět neměla – přesto jsou cesty, jak to zjistit. Těm, kteří se prokážou certifikátem, dostávají finanční odměnu, body do kafeterie či dny volna navíc, a zaměstnavatel má tím pádem poměrně dobrý přehled. V brandýském Continentalu pomohla s motivací k očkování i soutěž.

Motivaci jsme posílili soutěží pro očkované o chytré telefony a další elektroniku.
Tomáš Vondrák, ředitel Continentalu

„Benefity očkování jsme se snažili přiblížit našim zaměstnancům interní komunikační kampaní během léta, zaměstnancům pomáháme s koordinací očkování a dopravou na něj v očkovacím centru v brandýské nemocnici. Motivaci jsme posílili soutěží pro očkované o chytré telefony a další elektroniku,“ říká Tomáš Vondrák, ředitel závodu.

„Pro zaměstnance, kteří jsou očkovaní, připravujeme dárek, který bychom spojili i s vánočním poděkováním,“ dodává Miloslav Hambálek z firmy Laufen CZ.

Reklama

Doporučované