Průlomový objev. Test odhalí rakovinu i roky před vypuknutím příznaků

Ilustrační snímek.

Mezinárodní tým vědců vyvíjí krevní test, který je schopen odhalit pět typů rakoviny, a to až o čtyři roky dříve, než se u nemocného objeví první příznaky.

Krevní test s názvem PanSeer odhalil nádorové buňky u 95 procent pacientů, u kterých byla rakovina skutečně diagnostikovaná do 4 let od provedení testu.

Včasná detekce obávané nemoci sníží počet úmrtí, ale povede také ke zvýšení účinků vhodně zvolené léčby. Výsledky slibného výzkumu publikoval vědecký časopis Nature Communications.

Mezinárodní tým vědců ze start-upu Sino-U.S. a Kalifornské univerzity byl pomocí testu schopen odhalit až pět relativně běžných typů rakoviny: žaludku, jícnu, tlustého střeva, plic a jater.

Na výzkumu pracovali vědci deset let. Metoda je založená na zkoumání molekulárních změn na povrchu DNA, tedy takzvaný proces metylace.

Metylové skupiny se během chemické reakce připojují na molekuly DNA, a ovlivňují tak projevy určitých genů. Během života pak v podstatě vypínají geny, které již nepotřebujeme, nebo opravují geny, u nichž dochází k mutacím. Nový test tyto mutace neboli onkogeny vyhledá a určí, zda mají potenciál dát vznik malignímu nádoru nebo metastazovat do různých tělesných orgánů.

Speciální algoritmus pak vyhodnotí, jaká je šance, že se u daného člověka nemoc rozvine. Obvykle člověk zjistí, že má rakovinu, až když ho nějakou dobu trápí nepříjemné příznaky.

PanSeer potvrdil rakovinu u 88 procent z 223 testovaných lidí, kterým již byla v minulosti diagnostikována, a fungovali proto jako jakási kontrolní skupina správnosti testu. Dále odhalil rakovinu u 95 procent ze 191 účastníků, kteří netrpěli žádnými příznaky, ale rakovina u nich byla do 4 let od provedení testu diagnostikována.

Vědci také sebrali 414 vzorků lidí, u kterých se rakovina do 5 let vůbec neprojevila. U 96 procent z nich pak test správně určil, že nemoc do pěti let nevypukne.

„Je to vzrušující,“ okomentoval převratný objev kolegů ze Sino-U.S. Eric Klein, který působí na Taussig Cancer Institute v americkém Clevelandu. „Ukazuje, že analýza metylace dokáže určit rakovinové buňky a mohla by se stát běžnou metodou k odhalování raných stadií rakoviny. Takové testy jsou potřeba. V současné době neexistuje spolehlivý způsob, jak rakovinu takhle brzy odhalit.“

Nová studie má své limity. Vědci prostudovali relativně nízký počet vzorků a uvádí, že jejich skladování nebylo optimální. Sami proto zdůrazňují, že k zařazení testu do screeningových metod budou potřeba další rozsáhlé studie.