Hlavní obsah

Průzkum: Věrohodnou informaci na Facebooku nenajdeme, přesto z něj čerpáme

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Význam technologických firem po celém světě stále roste. V průzkumu serveru The Verge se autoři ptali Američanů, jak vnímají vliv technologických gigantů na jejich život a v jaké míře těmto firmám důvěřují.

Článek

Ze závěrů průzkumu se může těšit třeba nejbohatší člověk planety Jeff Bezos, který je zároveň šéfem Amazonu. Oproti výsledkům Facebooku nebo Instagramu překvapil pozitivními čísly ve všech ohledech. Z dotazování vyplývá, že právě Amazon je pro americké uživatele důvěryhodný, a má dokonce pozitivní dopad na společnost.

Stejně jako Bezos úspěch sklidili zakladatelé firmy Google Larry Page a Sergey Brin. Podle průzkumu má společnost, která světu propůjčila svůj název pro synonymum „hledat na internetu“, takzvaně googlit, velkou podporu amerických spotřebitelů.

Jedním z výrazných výsledků celého průzkumu však je obecné přesvědčení Američanů, že největší technologické společnosti mají příliš velkou moc. Konkrétně 56 procent respondentů uvedlo, že vláda by měla technologickým gigantům jejich pravomoci omezit určitou regulací, protože ovládají příliš velkou oblast trhu.

A vzhledem k tomu, že v současné době probíhá hned několik vyšetřování – a to jak na státní, tak i na federální úrovni – hrozí firmám větší regulace než kdy dřív.

Důvěryhodná informace

Z průzkumu serveru The Verge vyplynulo, že respondenti z USA považují za důvěryhodné informace od firmy Microsoft – a to celé tři čtvrtiny dotázaných. Hned za ním se objevil Amazon a Netflix. Naopak nejhorší výsledky si připsal Facebook. Informace na něm považují účastníci průzkumu za důvěryhodné jen z 41 procent.

Podle Američanů mají značky jako Google, Amazon, Apple, Microsoft, Netflix nebo YouTube vcelku pozitivní dopad na společnost. Horších výsledků se opět dočkala internetová platforma Facebook, ještě hůře dopadly Instagram a Twitter.

Češi a sociální sítě

Stejně jako jsou technologické firmy a jejich vliv podstatné ve Spojených státech, téma internetových společností a značek rezonuje i v České republice. Podle 82 procent českých uživatelů je právě internet jedním z nejpodstatnějších informačních kanálů. Oproti roku 2017 jeho důležitost vzrostla o celých pět procentních bodů.

Vyplynulo to z pravidelného průzkumu AMI Digital Index, který v prvním pololetí loňského roku vypracovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Paradoxní je, že podle stejného průzkumu sociálním sítím zároveň nedůvěřuje celkem 57 procent respondentů. Za vysloveně důvěryhodné je považuje jenom šest procent oslovených. Výsledky průzkumu už třetím rokem potvrzují dlouhodobý trend komplikovaného prolínání zpravodajských a sociálních médií. Přes deklarovaný odstup se zprávy o okolním dění ke stále větší části populace dostávají právě prostřednictvím sociálních sítí, nikoliv přes tradiční média, napsala společnost AMI Digital.

Sociální média jsou přitom podle průzkum AMI Digital Index na žebříčku důvěryhodnosti poslední, hluboko za ostatními typy médií: rádiem (důvěřuje 73 procent dotázaných), online zpravodajstvím (68 procent), televizí (62 procent) a tiskem (60 procent). Respondenti tedy na jednu stranu tvrdí, že sociálním médiím příliš nedůvěřují, ale zároveň je stále více lidí přesto využívá jako důležitý informační kanál.

Z průzkumu vyšlo, že jako zdroj informací sociální sítě více využívají ženy (86 procent). U mužů je to o něco méně – 79 procent. Nejvýznamnější jsou pro mladší a nejstarší části populace – pro skupinu ve věku 15 až 29 let to je 84 procent, u lidí mezi 30 až 44 lety 80 procent, ale celých 85 procent u nejstarší dotazované skupiny 45 až 59 let. Zajímavé je, že k nejvýraznějšímu nárůstu došlo právě u nejstarších uživatelů: ještě v roce 2016 považovalo sociální média za významný zdroj informací jen 74 procent z nich.

Rozdíly jsou vidět i ve významu, jaký sociálním médiím přisuzují lidé s různým vzděláním. Zatímco pro respondenty bez maturitního vzdělání jsou velmi důležitým zdrojem informací v 57 procentech a spíše důležitým u 29 procent, vysokoškoláci považují sociální sítě spíše za doplňkový zdroj informací – velmi důležité jsou jen pro 37 procent z nich, spíše důležité pro 39 procent.

Pro 89 procent uživatelů v České republice jsou ale sociální sítě stále důležité především jako nástroj kontaktu s přáteli. Zábavu na nich hledá 85 procent z nich.

Reklama

Související témata:

Doporučované