Hlavní obsah

První den rozvolnění se stojí fronty. Lidé si na nákup berou i volno

Foto: Fashion Arena

Lidé se nevejdou do obchodů. V pražském outletu Fashion Arena čekají ve frontách například před obchody Nike a Adidas.

Reklama

Čtyřměsíční uzavírku vystřídala lehká euforie. Někteří zřejmě kvůli dovybavení šatníků obětují den dovolené. Neobvyklý zájem je i o formální módu.

Článek

Velká část obchodů v pondělí ráno po více než čtyřech měsících otevřela. Už v dopoledních hodinách se část zákazníků rozhodla vydat pro oblečení, hračky, sportovní výbavu nebo knihy. A nejsou mezi nimi jen penzisté nebo ženy na mateřské.

Nápor krátce po otevření hlásí pražský outlet Fashion Arena ve Štěrboholích, kde se tvoří fronty hlavně před sportovní módou, například Nike a Adidas.

„Vypadá to, že po čtyřech měsících bez obchodů s oblečením se řada zákazníků rozhodla vzít volno v práci. Ve frontách vidíme návštěvníky ze všech věkových skupin,“ zhodnotil mluvčí Martin Šemík. Za prvních třicet minut od otevření dorazilo už přes 1300 zákazníků. „Největší zájem vidíme tradičně před sportovními značkami a oblíbenými obchody s prémiovou módou,“ dodal mluvčí.

Fronta byla ráno podle reportéra Seznam Zpráv i před obchodem IKEA na pražském Zličíně.

Už před otevřením vyčkávalo pět set zákazníků před obchody Freeport Fashion Outlet v Hatích nedaleko Znojma. „V dopoledních hodinách byl zájem poměrně vysoký a blížil se celkové kapacitě centra, která je v návaznosti na vládní nařízení 2000 osob,“ shrnul ředitel outletu Jan Procházka.

Zvýšenému zájmu jdou obchodníci naproti výraznými slevami. Také tady byly fronty před obchody Nike a Adidas.

„Situaci nicméně bez problémů zvládáme, máme posílenou ochranku a automatický systém, který počítá celkový počet zákazníků v centru. Očekáváme, že zájem se postupně bude snižovat v návaznosti na to, že rakouští zákazníci u nás stále nemohou nakupovat,“ dodal Procházka.

Podle marketingové manažerky britského módního řetězce Marks & Spencer Heleny Vyhnánkové je návštěvnost jen pár hodin po rozvolnění v obchodech vysoká. Podle jejího vyjádření se aktuálně nejvíce prodává dámské a dětské oblečení.

Kvůli druhé vlně pandemie vláda zakázala maloobchodní prodej od 22. října. Krátké, zhruba třítýdenní rozvolnění povolila v prosinci, kvůli špatné epidemické situaci se ale většina prodejen po Vánocích už nesměla znovu otevřít.

Kvůli zákazu maloobchodního prodeje se tak většině módních řetězců začaly hromadit předobjednané kolekce zboží. To se nyní snaží alespoň částečně vyprodat za použití slev. Stejnou strategii má právě řetězec Marks & Spencer, který nabízí množstevní slevu – minus čtvrtina cena při nákupu tří a více kusů.

Na odbyt jdou plavky i obleky

Zákazníci jdou i po spodním prádle. „Vysoce nadstandardní tržby“ hlásí 16 firemních prodejen s nabídkou prádla a plavek Triola. „Prozatím nejvíc zákaznice kupují spodní prádlo, hlavně podprsenky, ale začíná se zvedat i zájem o letošní kolekci plavek. Jistě to souvisí s dnešním krásným počasím,“ uvedla mluvčí značky Triola Lýdie Malchárková.

„Návštěvnost byla velmi vysoká již teď během dopoledne. Dle očekávání se nejlépe prodává dámské zboží, především trička s krátkým rukávem a džínové šortky,“ sdělila pro SZ Byznys Hana Mayerová z PR oddělení módního domu C&A. Lze podle ní ale předpokládat, že vůbec největší návštěvnost přijde až kolem pozdního odpoledne.

Zájem je i o pánské obleky a lehčí outfity obchodů Blažek. „Mám zprávu od dvou našich manažerů, že se personál nezastaví. Máme spoustu zákazníků, lidé chodí a mají chuť nakupovat,“ vítá otevření majitel sítě Ladislav Blažek.

Podle něj bude v příštích týdnech větší zájem o „smart casual“ outfity, žerzejová saka, polokošile, džíny nebo tenisky. „Rozhodně všichni nezůstanou na home office a do budoucna budou chlapi potřebovat i formální obleky,“ věří Blažek, jehož firma loni málem zkrachovala a teď prochází reorganizací.

Foto: SZ Michal Šula

První den rozvolnění v pražském obchodním centru Harfa.

Po náporu přijde vystřízlivění

Už před čtrnácti dny Blažek otevřel několik prodejen na Slovensku a je vidět, že zákazníci neztratili chuť nakupovat. Zároveň se na některém zboží může projevit i efekt odložené spotřeby, kdy zákazníci budou naopak dočasně víc utrácet.

Takovou zkušenost má ředitel řetězce 37 papírnictví McPen Milan Petr. Obchody s výbavou pro školáky vláda uvolnila už přibližně před měsícem a v prvním týdnu byl vidět obrovský nápor, dokonce větší než v necovidovém roce 2019.

„Dnes zatím vidíme stejný provoz jako před týdnem. Obrovské nárůsty jsme měli před měsícem díky odložené spotřebě. Myslím, že nárůst bude postupně i teď, ale ne už tak dramatický,“ líčí první dojmy šéf McPen.

Poptávka by se podle něj mohla zvýšit hlavně ve velkých obchodních centrech typu Westfield Chodov, kam dojíždějí za nákupy celé rodiny. Naopak v menších, sídlištních nákupních centrech se rozvolnění už tolik nemusí promítnout.

Smíšené pocity k prolomení uzavírek má Wormelen Group, které provozuje obchody s hračkami Sparkys, Bambule a HM Studio. „Je vidno, že zákazníci v centrech jsou, nicméně hračky jako ‚zbytný‘ produkt budou na nákupních seznamech zákazníků později. Nyní jsou vytížené především obchody s oblečením a botami, jak jsme vypozorovali,“ komentovala mluvčí Jana Krčková.

Situace se podle ní bude zlepšovat a lidé přijdou hlavně na konci června, kdy je vysvědčení a Den dětí. „Roli hraje určitě i počasí, řada zákazníků zvolí pro dnešní den spíše návštěvu zoo než obchodní centrum,“ soudí.

Po dlouhé době dnes otevřeli také prodejci elektroniky. „První den otevření přicházeli lidé do prodejen ve vlnách. V některých regionech byla návštěvnost sice vyšší než v běžných měsících před pandemickou dobou, například na Olomoucku, Vysočině a Zlínsku, průměrně byl však růst návštěvnosti velmi pozvolný,“ hodnotí mluvčí sítě Datart Eva Kočicová.

V dopoledních hodinách do prodejen přicházeli hlavně senioři, odpoledne se přidávali také lidé vracející se z práce. Do prodejen přišli především nakoupit příslušenství nebo se poradit s výběrem velkých domácích spotřebičů, které si chtěli před nákupem sami prohlédnout.

Oživení zájmu hlásí také řetězec hypermarketů Globus, kde bylo některé zboží za páskou. „Zákazníci si dnes přicházejí zejména pro oblečení, spodní prádlo a obuv pro dospělé. Sezónní sortiment prodáváme a budeme prodávat i průběžně se zajímavými slevami kolem 30 procent,“ uvedla mluvčí sítě Globus Aneta Turnovská.

Před tuzemskými obchodními domy IKEA se tvořily fronty před vchodem jen ráno před otevřením. Aktuální kapacity obchodů si mohou zákazníci zjistit na internetu. Během prvního půldne IKEA v tuzemsku přivítala přes 13 000 lidí, nejvíce na Černém Mostě (3800).

„Je patrné, že lidé mají často rozmyšlené, co přesně chtějí koupit, a v obchodním domě tráví méně času než obvykle. Přicházejí zákazníci všech věkových skupin. Největší zájem je o doplňky do domácnosti, kuchyně, skříně, matrace a také o venkovní nábytek,“ popsal Petr Šašek, koordinátor komunikace IKEA Česká republika.

Reklama

Doporučované