Hlavní obsah

První dron se zbožím v Česku letěl jen 3 minuty. Budoucnost to zatím není

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

První doručovací dron v Česku letěl jen 3 minuty. Donesl zákazníkovi hračku.

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
 

Reklama

Dron přeletěl pole, dál nemohl kvůli zákonům. Ze skladu firmy Mall doručil objednanou hračku.

Článek

Americký Amazon, německé DHL, novozélandské Domino a teď i český Mall. Všechny tyto firmy by rády rozbily roky zaběhlý doručovatelský řetězec a zboží chtějí rovnou ze skladů posílat přímo lidem s pomocí dronů.

Skoro 80 procent zásilek, které dnes expedují, jsou totiž balíčky lehčí než dva kilogramy, což je váha, kterou dron zvládne. Společnosti by novou technologií eliminovaly časové a finanční ztráty při překladu zboží i jeho doručování lidskou silou. A zkrátilo by se i čekání zákazníků.

Třeba Amazon chce drony hlavně proto, aby zboží mohl dodávat do 30 minut od objednání.

Na jejich vylepšování už několik let pracuje a lobbuje i za vstřícnější legislativu, která lety dronů svazuje skoro po celém světě.

Česko není výjimkou. Spíš naopak, patří v Evropě mezi ty přísnější. I proto získat povolení a úterní let připravit trvalo několik týdnů. Dron mohl navíc přeletět jen pole a skončil na hranici obytné zóny.

Pro lety dronu nad zastavěnou plochou je potřeba další speciální povolení. Pro běžnou praxi doručování zboží je proto zatím nepoužitelný.

„Do budoucna to zřejmě reálné je, těžko ovšem odhadnout časový horizont. Předpokladem je nejen změna legislativy, ale i odpovídající pokroky v oblasti vývoje technologií, postupů a zkušeností," napsal Seznamu Tomáš Pustina z Ministerstva dopravy, pod které letecké zákony spadají.

Amazon se nevzdává

Situace není jiná ani na Západě. Zrovna v úterý nový britský ministr dopravy Chris Grayling prohlásil, že je třeba v této oblasti postupovat pomalu a opatrně a brzdit nadšení komerčních společností.

Právě v Anglii přitom Amazon testoval drony nejintenzivněji.

Jejich vývoj ale zastavit nehodlá. Věnoval mu už víc jak tři roky. Amazon je největší internetový obchod na světě a jako jeden z mála nebere zařízení jako jednoduchou formu reklamy.

Po Evropě má e-shop 29 obřích skladů, které denně expedují miliony objednávek. Jen z logistického centra v Praze dokáže v hlavní sezoně před Vánocemi odeslat skoro milion kusů zboží. Rychlost doručení a snížení nákladů jsou tak pro něj klíčové.

Podle výpočtů Mallu by dodávka malého balíku dronem stála zákazníka zhruba 20 korun.

E-shop první nebyl

Mall je sice první e-shop, který vypustil létající dron, není ovšem v Česku úplně první, který doručovací drony zkusil.

Už v září svoji vizi budoucnosti prezentoval internetový obchod s potravinami Rohlik.cz. Ten chce nákupy vozit lidem v pozemních autonomních robotech.

Plán firmy je s nákladním vozem, ve kterém by bylo třeba 8 takových zařízení, přijet na sídliště a drony rozeslat s nákupy přímo k lidem. V každém by byla jedna objednávka, ke které by se zákazník dostal díky předem zaslanému PIN kódu.

První roboty v provozu by mohl Rohlik.cz zkusit příští rok.

Reklama

Související témata:

Doporučované