Hlavní obsah

Půllitr piva za padesát korun. Cenový ráj v hospodách nenápadně končí

Staropramen zdražuje pivo.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Druhý největší pivovar v Česku od začátku listopadu zdražuje pivo.

Článek

V evropském měřítku jsou Češi stále ještě absolutní přeborníci. Ale jinak v restauracích a hospodách pijí stále méně piva. Takže zdražení, k němuž ode dneška sahá druhý největší pivovar v České republice – Staropramen – vypadá na první pohled nelogicky.

Jenže jsou tady dvě důležité okolnosti.

Podobné kroky jako Staropramen chystá nebo už učinila jeho nejvážnější konkurence. Už v říjnu ohlásil zvýšení cen Plzeňský Prazdroj a v roce 2019 se mu nechce vyhnout ani Budějovický Budvar.

Druhým důvodem, proč ke zdražení piva musí jeho výrobci sáhnout, jsou citelně rostoucí ceny toho, bez čeho se žádné pivo neobejde: ječmene, chmele a energií. Pivovary v posledních letech držely ceny na uzdě, jenže teď se ukazuje, že žádný cenový ráj – ani pivní – netrvá věčně.

Staropramen nyní zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v průměru o 3,2 procenta. Mluvčí pivovaru Pavel Barvík popsal, co to znamená: Ceny se tak zvýší u většiny tankových ležáků a prémiových piv o 0,6 koruny až na 1,4 koruny za půllitr, nejprodávanější ležáky pak zdraží zhruba o korunu. Pivovar již jednou letos prodejní ceny zvyšoval, když na jaře zdražil nejčastěji o korunu lahvové a plechovkové pivo.

„Letos na jaře jsme díky tlaku rostoucích nákladů zvyšovali ceny vybraných lahvových a plechovkových piv, jejichž cenová úroveň především v promočních akcích byla pro nás dlouhodobě neudržitelná,“ uvedl generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen Petr Kovařík.

Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj ceny zvýšil od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, zejména u ležáků a prémiových piv.

V reakci na to již zdražily i některé pražské restaurace, například Bredovský dvůr v ulici Politických vězňů zdražil půllitr plzeňského piva o 8,5 procenta na 51 korun, tedy o čtyři koruny na půllitr.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o šest tisíc hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů. Výrobu táhl export, na domácím trhu prodala firma meziročně o sedm tisíc hektolitrů piva méně.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,7 miliardy eur.

Reklama

Doporučované