Hlavní obsah

Původně to měly být žaludeční kapky. Jaký je recept na elixír života

Pořad Ženský byznys Petry Krmelové. Reportáž z výroby slavné Becherovky. Tajný recept znají jen dva lidé na světě.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Becherovka je jednou z nejstarších českých značek – rodina Becherů se na břehu říčky Teplé usadila v 16. století. Vzešli z ní mnozí významní lékárníci a lékaři. A právě oni dali vzniknout dnes vyhlášenému likéru, který se vyváží do 40 zemí světa.

Článek

„Továrnu na výrobu bylinného likéru založil obchodník Josef Vitus Becher. V roce 1807 začal prodávat žaludeční kapky pod názvem Anglická hořká, na počest svého anglického přítele, který mu při odjezdu z města věnoval údajný recept na elixír života. To je ta původní, tajná receptura, která se víc než dvě stě let nemění,“ vysvětluje pro magazín Ženský byznys manažerka návštěvnického centra firmy Lada Naidrová.

„Každý člen rodiny přinesl značce něco speciálního. Třeba Johan stál před velkým rozhodnutím, když chtěl odlišit likér od ostatního alkoholu. Nechal tedy vyrobit velkou skleněnou broušenou lahev, onu typickou, která se dochovala dodnes. Pomohl mu v tom švagr Laube, společně nechali v nové sklárně Siemens lahev vyrobit,“ dodává.

Jan Becher Pernod Ricard

Údaje za finanční rok 2019 (červenec 2018-červen 2019)

Počet zaměstnanců: 130 (z toho 40 v Karlových Varech)

Tržby: 1,2 mld. Kč

Výsledek hospodaření před zdaněním: 245 mil. Kč

Počet prodaných litrů Becherovky: 6,3 mil.

Ve městě, kam většina lázeňských hostů přijížděla právě s neduhy zažívacího traktu, se zdravotní likér rychle ujal – na rozdíl od bylin a koření prodávaných na váhu či běžně ordinovaných žaludečních diet.

Jak se kapky na žaludek prosadily ve světě

S exportem alkoholu začala rodina zakladatele už v první polovině 19. století – ve Štětíně, Vídni a později Paříži. Teprve roku 1934 – po zrušení prohibice – mohla Becherovka dobýt Spojené státy. Po druhé světové válce dostala značka od státu povolení k vývozu pouhých 500 lahví za rok, v roce 1960 to bylo už 100 hektolitrů. Šlo o jeden z nejúspěšnějších vývozních artiklů socialistického Československa.

Becherovka

  • Bylinný likér se podle tradiční, tajné receptury vyrábí od roku 1807. Někdy se „becherovce“ také říká třináctý karlovarský pramen.
  • Karlovarský výrobce je od roku 1997 součástí francouzské skupiny Pernod Ricard, jednoho ze dvou největších výrobců lihovin a vína na světě. Od roku 2001 Francouzi český podnik vlastní zcela.
  • Stěžejním produktem společnosti je světově proslulý bylinný likér Becherovka Original, vyváží se do více než 40 zemí světa.

Největší exportní trhy:

  • 35 % Slovensko
  • 22 % Rusko
  • 17 % Německo

Likér musí při výrobě přemrznout

Líh, voda, cukr, čisticí látky. Především ale dvacítka bylin a koření, jejichž název a poměr dělají z výroby detektivku. „Můžu říct, že třetinu z nich by bylo možné pěstovat v České republice, ale zbytek ne. Pocházejí z různých oblastí světa, od Afriky po Indonésii,“ vypočítává Bohuslav Pich, jeden ze dvou lidí na světě, kteří tajný recept znají.

K ingrediencím, které obvykle prozrazují, patří skořice, hřebíček, pomerančová kůra nebo yzop lékařský. Směs bylin se nasype do tanků, zalije se lihem, směs pomalu zatepla maceruje a nechá se vychladnout. Do výluhu se přidá další líh a cukerný roztok a v míchacích kádích zraje měsíce. Výsledný koncentrát musí projít dvakrát filtrací, aby likér nebyl zakalený.

Mezi filtracemi se navíc mrazí. „Je to proto, když vyvážíme třeba v mrazivých dnech do Ruska, kde je teplota hodně nízká, aby si likér uchoval kvalitu a zůstal čirý. Jednou denně máme degustační posezení, kdy ochutnáváme tak pět vzorků. Hodnotíme na nich komplet všechno – od barvy přes čirost, vůni, až po to, zda je správně etiketa, správně uzavřená lahev a tak dále,“ prozrazuje ze zákulisí vedoucí výroby Bohuslav Pich, který je ve firmě 47 let.

Prostory v centru Karlových Varů přestaly na přelomu milénia stačit. Výroba se přesunula na okraj města. Moderní továrnu postavili v roce 2010 v karlovarské městské části Bohatice. Díky nové výrobě, která je vybavená nejmodernější technologií, vzrostla výrobní kapacita až o 40 procent.

Reklama

Související témata:

Doporučované