Hlavní obsah

Rafajův antimonopolní úřad si opravuje vilu za 22 milionů. Pro pouhých pět zaměstnanců

Podívejte se, jaké nové sídlo pražské pobočky buduje přeseda úřadu Petr Rafaj.Video: Vojtěch Blažek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Opravu domu s velkou zahradou v diplomatické čtvrti v Praze přitom předseda úřadu Petr Rafaj obhajoval tím, že se úředníci jinam nevejdou. Ve vile vzniká i podkrovní byt.

Článek

Na vile v Českomalínské ulici v Praze-Bubenči je na první pohled vidět, že prošla velkou opravou. Žlutý třípodlažní dům už vypadá dokončeně, teď je potřeba ještě vybudovat nové garáže, předělat nevzhledný dvůr na parkoviště a dát do pořádku zarostlou zahradu.

Seznam už v březnu popsal, komu rozlehlý prvorepublikový objekt na dobré adrese slouží: zaměstnancům pražské pobočky vlivného Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který hlídá regulérnost veřejných soutěží a rozhoduje tak o mnohdy stamilionových obchodech.

Úřad si vilu před lety pořídil a pak za 22,2 milionu rekonstruoval se zdůvodněním, že potřebuje větší prostory. A že mu nevyhovují žádné z volných kancelářských budov ve vlastnictví státu.

Seznam však nově zjistil, že ve velké vile dnes pracuje pouhých pět úředníků. Což potvrdil i mluvčí úřadu Martin Švanda.

Stěhování do vily vymyslel a uskutečnil předseda úřadu Petr Rafaj, aktuálně vyšetřovaný policií kvůli údajné korupci při mnohamiliardové zakázce na výběr dálničního mýta. Objekt získal pro úřad zdarma od armády.

Víc místa za 22,2 milionu

V roce 2015, v době pořízení vily, měla pobočka 15 zaměstnanců. Pracovali na kontrole veřejných zakázek. Postupně ale počet lidí klesl až na nynějších pět. Mají na starosti takzvanou významnou tržní sílu. Tedy například to, jestli řetězce nedusí potravináře nezákonnými podmínkami pro dodávky do supermarketů.

ÚOHS má jinak hlavní sídlo v Brně.

Podle mluvčího úřadu Švandy se počet zaměstnanců v Praze snížil na pět právě s ohledem na rekonstrukci vily. Jenže dobové dokumenty související se zakázkou ukazují, že úřad v roce 2015 pořízení nového, pro úřad netradičního domu v diplomatické čtvrti zdůvodňoval právě tím, že má moc zaměstnanců a málo místa. A že je dokonce ohrožena činnost celého pracoviště, pokud se 15 úředníků nebude moci přesunout do lepšího.

„Nerealizace veřejné zakázky byl měla za následek nemožnost faktického fungování zadavatele, a to fungování jeho detašovaného pracoviště s umístěním na území hlavního města Prahy,“ stojí v oficiálním zdůvodnění z roku 2015, proč je potřeba vypsat soutěž na opravu vily.

Tento dokument je dostupný v rejstříku veřejných zakázek.

Pobočka ÚOHS do loňského léta, než došlo ke stěhování do vily, působila v jednom patře administrativního domu v ulici Na Příkopech, který patří Ministerstvu pro místní rozvoj. Měl tam k dispozici přes 500 metrů čtverečních.

„Prodlení s plněním veřejné zakázky by vedlo k situaci, kdy by byl zadavatel nucen dále akceptovat provizorní umístění detašovaného pracoviště, které je pro výkon kompetencí zadavatele nadále naprosto nevyhovující (vzhledem k počtu zaměstnanců zajišťujících výkon státní správy na tomto detašovaném pracovišti),“ napsal úřad. Také si v dokumentech zdůvodňujících zakázku postěžoval, že na Příkopy se nedá zajet autem.

V podkroví vznikne byt 1+kk

Dnes má tedy pobočka pět zaměstnanců, navíc z úplně jiného oddělení než na začátku rekonstrukce. Ve veřejných zdrojích není možné dohledat, že by vedení úřadu varovalo, že s tak nízkým počtem zaměstnanců (byť pracujících v nové vile) je jeho činnost ohrožena.

Z registru smluv je rovněž možné vyčíst, že původní cena, tedy 21 milionů, už neplatí. Loni v červnu podepsal úřad dodatky, jimiž ji zvýšil nejprve o 241 tisíc a pak ještě o 986 tisíc. Během rekonstrukce, uvádějí smlouvy, se přišlo na to, že některé práce je potřeba udělat jinak, než se plánovalo.

Úřad v březnu nedovolil Seznamu natáčet uvnitř budovy. Projektová dokumentace uložená v rejstříku zakázek však ukazuje, jak interiér vily vypadá. Přízemí má rozlohu 129 metrů a zahrnuje například jednací místnost, kancelář, dvě pracovny, kuchyňku, toaletu a koupelnu.

V prvním patře se rozkládají mimo jiné dvě pracovny, vstupní hala a toalety – vše na 124 metrech. A nad tím se nachází ještě 40metrové obytné podkroví: jedna místnost s kuchyňským koutem.

Když se nebude počítat podkrovní byt, na každého z pěti úředníků teď v domě vychází 50,6 metru. Podle oficiálních doporučení by přitom měl pracovní prostor jednoho úředníka zabírat okolo 12 metrů.

Reklama

Doporučované