Hlavní obsah

Recept, jak podnikat v nejlepších prostorech: sdílet kancelář

Foto: Pexels

Ilustrační foto.

Reklama

Prázdné kanceláře jsou novou příležitostí pro malé podnikatele, jak obsadit prestižní prostory. Nové možnosti podnájmu přicházejí za flexibilních podmínek a za lepší ceny.

Článek

Tuzemské firmy do 50 zaměstnanců ve velkých městech si mohou skokově polepšit a posunout se do lepších prostor. Volná plocha kanceláří, kterou nabízejí nájemníci k podnájmu, se jen za poslední měsíc přibližně zdvojnásobila – z 50 na 100 tisíc m2. Zejména pro malé firmy, které dohromady v Česku zaměstnávají milion lidí, to znamená unikátní příležitost. Nyní si mohou dovolit prestižní „áčkové“ kancelářské budovy běžně určené větším korporacím. A to za velmi výhodných podmínek, často s lepší cenou či vyšší flexibilitou závazku oproti standardním pětiletým kontraktům.

„Tuzemské firmy v nájmu mají nyní přebytečnou kapacitu kanceláří a rády si k sobě najdou menšího parťáka na podnájem. Výjimkou nejsou podnájmy ani o velikosti 4000 metrů čtverečních, nejčastěji se však dnes na trhu nabízejí podnájmy o velikostech 300, 400 či 500 čtverečních metrů. Tyto nabídky jsou většinou neveřejné a délka jejich závazku je odvislá od nájemních smluv. Je tak možné najít i velmi flexibilní závazky kolem roku či dvou, které mohou být pro menší firmy atraktivní,“ vysvětluje managing partner společnosti Prochazka & Partners Radek Procházka.

Cílem nájemců, kteří k sobě hledají podnájemníky, je minimalizovat ztráty z nájmu za nevyužívané prostory. Řada firem kromě plošného propouštění zavedla ve velké míře i home office a v průměru je tedy třetina kanceláří na trhu nevyužívaných, ačkoliv jsou dle oficiálních statistik obsazené.

„Výhodou takového podnájmu je okamžitá a kvalitní vybavenost. Jedná se povětšinou o vysoký standard kanceláří a moderní design, kdy se v předkrizových letech v rámci konkurenčního boje o talenty na vybavení nešetřilo,“ říká Radek Vlček, Head of Project Management ve společnosti Prochazka & Partners. „Samozřejmostí je nutnost oddělit případného podnájemníka od zbývajících prostor kanceláře. Z pohledu investic se však jedná o minimální náklad vůči vlastní výstavbě či rekonstrukci,“ dodává.

„Firmy tímto způsobem řeší jak krátkodobou potřebu snížit své náklady, tak také volné prostory vzniklé přesunem části zaměstnanců na home office. Na trhu se opravdu objevuje zajímavá příležitost,“ potvrzuje i Štěpán Šatoplet, vedoucí oddělení pronájmů kancelářských nemovitostí JLL.

Jak ale dodává, o tyto prostory zatím není žádný velký zájem, nabídka vysoce převyšuje poptávku. „Důvod je zcela prozaický – i menší společnosti jsou ve stejné situaci jako ty velké, které podpronájmy nabízejí. Dalším důvodem je právě nejistota, kdy ten, kdo podpronájem nabízí, bude opět potřebovat své prostory zpět. A v neposlední řadě je to i otázka času – i menší společnosti se začínají po nových prostorech poohlížet zhruba jeden a půl roku před koncem svých aktuálních nájemních smluv. Zda bude po podpronájmech alespoň nějaký vyšší zájem, se ukáže nejdříve v létě příštího roku,“ vysvětluje Šatoplet.

Člověk je sociální tvor

Nabídka komerčních nemovitostí je tedy podle odborníků v oboru vnímána spíše jako možnost získat po omezenou dobu – do návratu „normálu“ – alespoň nějaké finanční prostředky.

„Samotné kanceláře projdou změnou své funkce. Čím dál více bude kancelář vnímána jako místo setkávání spíše než místo, kde se bude vykonávat práce. Nutně to ale nemusí znamenat nějaké výrazné snížení jejich velikostí. A spíše než dlouhodobé home office budou společnosti nabízet svým lidem jejich větší objem. Dříve nebo později totiž všichni zjistí, že je nutné se nejenom se svým týmem osobně potkávat. Člověk je jednoduše sociální tvor,“ spekuluje Šatoplet ze společnosti JLL.

Reklama

Doporučované