Hlavní obsah

Recept na nejhorší silnice v zemi: navrtat asfalt a zjistit, kdo šidí

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Silniční zakázky ve středních Čechách vyšetřuje policie. Nově na ně dohlédne dozorčí rada složená z politiků.

Článek

Že na téhle silnici mezi vesnicemi kolem řeky Sázavy není něco v pořádku, se přišlo vlastně náhodou.

Středočeský zastupitel Michael Pánek (ODS), dlouhodobý kritik silničářů, si vytipoval pár míst, která se měla opravovat. Na okresce u Českého Šternberka na Kutnohorsku se mu nezdálo, že by mělo jít o rekonstruovaný úsek.

A skutečně: znalec s kulatým razítkem pak potvrdil, že firma opravila o kilometr méně, než jak zněla smlouva. Přitom krajští silničáři hotovou stavbu bez výhrad převzali a firmě zaplatili několik milionů.

Silnice ve středních Čechách jsou podle názoru expertů nejrozbitější v republice. Po krajských volbách je bude mít na starosti právě ODS. Radním pro dopravu se stane poslanec a místopředseda ODS Martin Kupka, který se chce mimo jiné zaměřit na to, aby už kraj při údržbě komunikací nikdo nepodváděl.

Jedno opatření například zní, že po dokončení opravy se silnice na šesti místech navrtá. Tři místa si určí technický dozor, který dohlíží na kvalitu rekonstrukce, na další tři ukáže vedení správy silnic.

Cíl je zřejmý: kraj bude vědět, co se pod asfaltem doopravdy skrývá – jestli třeba jen firma „nezaplácla“ nezpevněnou vrstvu asfaltem. Takže navenek silnice vypadá nově, avšak brzo se v ní zase objeví díry. „Díky navrtání se dá snadno odhalit, jestli nás někdo neošidil,“ vysvětluje Kupka.

Utíkaly nám peníze

Nejen kvůli silnici na Kutnohorsku, ale i dalšími podezřelým zakázkám vyšetřuje krajskou správu silnic Národní centrála proti organizovanému zločinu. Mezi takové tendry patří třeba i milion, který správa silnic zaplatila za ořezání stromů podél silnice u Kolína – i tady znalecký posudek konstatoval, že se žádné práce neodehrály.

„Je tady podezření, že kontrolou unikaly kraji peníze,“ tvrdí Kupka.

Dalším krokem má podle Kupky být to, aby se skutečně všechny zakázky důsledně soutěžily. Analýza totiž před třemi lety ukázala, že až nápadně mnoho soutěží se odehrává v režimu, kdy se do zakázku nemohou ucházet všechny firmy, ale jen ty, které vedení správy silnic samo osloví.

A nový radní pro dopravu Kupka také chce, aby se v rozpočtu správy silnic, organizace s pětimiliardovým rozpočtem, jasně oddělily peníze na rekonstrukce silnic a mostů a na údržbu, to znamená odklízení sněhu nebo sekání trávy kolem silnic.

Některé zakázky i údržby se dnes totiž prolínají – například v kolonce údržby se objevují i miliony utracené například na malování čar na silnice.

Mimochodem, kvůli jedné takové zakázce dostal kraj letos pokutu 400 tisíc korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, protože tendr za 24 milionů rozsekal na menší části, aby nemusel vypisovat otevřené výběrové řízení.

Také zastupitel Pánek z ODS souhlasí, že hospodaření silničářů je v tomto neprůhledné. „Za údržbu kraj utrácí ročně 1,2 miliardy, ale vlastně vůbec nevíte, co se za ty peníze udělalo. To se musí změnit,“ říká Pánek.

Vznikne mapa oprav

Radní Kupka chce také zmapovat všechny silnice v kraji, v jakém stavu a jak rozsáhlou rekonstrukci budou potřebovat. Jestli stačí vylít díry, nebo udělat dražší, kompletní opravu. „Každý se bude moci na tuhle mapu podívat na internetu, stejně tak jako na plán oprav, který bude mít jasná kritéria,“ dodává Kupka.

Kupkova ODS se spolu s novou koalicí Starostů, Pirátů a TOP 09 také dohodla na odchodu dlouholetého ředitele středočeských silničářů Zdeňka Dvořáka, muže podepsaného právě pod některými spornými zakázkami.

Seznam Zprávy chtěly po Dvořákovi vyjádření k odchodu. Na žádost nereagoval.

Kraj tak bude hledat nového ředitele silničářů, organizace navíc dostane zcela novou dozorčí radu složenou z politiků, která bude pravidelně radním nosit zprávy, co se ve správě silnic děje a jak hospodaří.

Reklama

Související témata:

Doporučované