Hlavní obsah

Jihočeské řeznictví začne víc využívat šumavské recepty z 18. a 19. století

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Jihočeské řeznictví a uzenářství Antoni začne víc využívat staré šumavské recepty z 18. a 19. století. Firma letos investuje kolem 35 milionů korun, předělá prodejny a zmodernizuje technologie.

Článek

Největší zájem je o krumlovský špek sypaný drceným jalovcem, pálivou maďarskou klobásu a fermentovanou točenou klobásu. Firma chce také spustit vlastní e-shop. Nově bude mít dvě pojízdné prodejny, obslouží s nimi Pošumaví a Novohradsko, řekl ČTK jednatel Tomáš Šťastný.

Podle dávných receptů bude firma víc dělat třeba fermentované výrobky. „Vracíme punc prastarým recepturám Pošumaví, chceme jim věnovat mnohem větší pozornost. Jsou z 18. a 19. století, jako nakládání na sucho. Náš krumlovský špek zraje 14 dní, leží naložený v koření. Vylisuje se z něj voda, ztratí třeba třicet procent vody, ale máte úžasný výrobek, de facto bio. Podobně se chceme vrátit k loveckému salámu. Jsou to zvláštní receptury, kdy používáme třeba rakouské koření, v příhraničí je to velmi ceněné,“ řekl jednatel.

Firmu založil začátkem 90. let minulého století Josef Antoni. Nejdřív vyráběl v Českém Krumlově, od 2002 v Dolním Třeboníně. V roce 2020 koupila firmu společnost CK Investment, díky ní se povedlo zajistit peníze na investice. Loni měla firma obrat 76 milionů Kč, čeká zisk deset až 12 procent z obratu. Letos investuje 35 milionů, část peněz z dotací EU a Státního zemědělského intervenčního fondu. Peníze vloží do nových technologií, jako jsou stroje do masné výroby, udírna nebo zchlazovací komory. Ve výrobě zavádí nový software.

Při koronavirové pandemii jí sice ubyli kvůli zavřeným prodejnám rakouští zákazníci, zvýšila ale obrat u konzerváren. Meziročně tak loni stouply tržby o pět až sedm procent. Letos také Antoni promění své prodejny v Dolním Třeboníně, Třeboni a Českých Velenicích.

„Využili jsme doby covidu k tomu, abychom předělali koncept firemních prodejen. Ten, který tady byl, klasický bufet, i s dobou covidovou trošičku odeznívá, i s ohledem na všechna možná opatření. Teď jsme se vrhli do toho, že budeme mít značkové prodejny, k tomu jednoduché bistro, kde si lidé převážně budou moci vzít dobré věci s sebou. Nebude to dominantně bufet,“ popsal Šťastný. V prodejnách nabídnou třeba bagetu s klobásami, pečená kolena, čerstvě vyuzené špekáčky, uzenou slaninu i sekanou v housce. Loni získala firma od jihočeské agrární komory ocenění za medovou šunku a hovězí klobásu.

Firma s 21 zaměstnanci dodává do prodejen Jednota či Flop, konzervárnám uzeniny podle jejich receptur. Pomáhá jim i vyvíjet výrobky, jako je moravská klobása. Denně dokáže Antoni vyrobit šest tun špekáčků či párků a zpracovat dvě tuny masa. To nyní díky cenám na trhu nakupuje spíš hotové, v kuchyňské úpravě. Asi 70 procent masa je z českých jatek, zbylé z Rakouska či Německa. Letos pořídila firma i druhou pojízdnou prodejnu. Cílí s nimi na Pošumaví, Českokrumlovsko nebo místa v Novohradských horách. Do budoucna plánuje firma rozšířit sklady.

Reklama

Doporučované