Hlavní obsah

Brněnský dopravní podnik uspěl u ÚOHS, může montovat vlastní trolejbusy

Ilustrační foto.

Reklama

Brněnskému dopravnímu podniku se daří po letech uskutečnit plán na sestavování vlastních trolejbusů, kdysi nazvaný projekt Mario. Musel však podstoupit více právních bitev a až ta poslední byla u antimonopolního úřadu úspěšná.

Článek

„Škoda Transportation již nepodala proti rozhodnutí úřadu rozklad, proto podnik může po Novém roce vybrat z došlých nabídek tu nejlepší na dodání karoserie a elektrické výzbroje. Zakázka je na dva klasické krátké trolejbusy s opcí na dalších 40,“ řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Vlastní montáž trolejbusů z dodaných dílů je obdobou již ukončeného projektu, jehož výsledkem je 64 tramvají s názvem Vario, které sestavili zaměstnanci dopravního podniku v medláneckých dílnách. V současnosti navazují v projektu Drak, kdy sestavují 42 tramvají tohoto názvu. A jelikož má podnik dlouholeté zkušenosti s generálními opravami trolejbusů, uvažovalo jeho vedení již před osmi lety, že se pustí i do novostaveb, aby ušetřilo peníze při nákupu a zároveň zaměstnalo vlastní lidi.

Pilotní projekt už se v Brně uskutečnil. V roce 2017 vyjel do ulic parciální trolejbus s názvem Acumario, který byl majitelem výrobce autobusů a trolejbusových karoserií SOR Libchavy. Elektrickou výzbroj dodala firma Rail Electronics CZ a dopravní podnik vůz zkompletoval v dílnách ve vozovně Komín. V Brně vůz najížděl zkušební kilometry a později se objevil i v Praze, kde se zkoušel při úvahách o navrácení trolejbusů do hlavního města.

V Brně nikdy o projektu nepřestali uvažovat, ale u antimonopolního úřadu snahy blokovaly podněty Škody Transportation, která byla dlouhá léta dominantním dodavatelem trolejbusů pro české dopravní podniky. Plzeňský výrobce napadal i řadu dalších výběrových řízení, proto se v mnohých městech dodávky trolejbusů opožďovaly proti plánům. Letos však Škoda neuspěla s námitkami ani proti výběrovému řízení v Praze na dodávku 15 trolejbusů a posléze i v Brně. Navíc do výběrových řízení začali letos vstupovat i další výrobci, jako je SOR Libchavy a ukrajinský Bogdan. Díky tomu se nabídkové ceny ve výběrových řízeních snížily.

Reklama

Doporučované