Hlavní obsah

Harrachovské sklárně ubylo letos v létě návštěvníků, méně také utrácejí

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Sklárna. Ilustrační foto.

Reklama

Harrachovské Sklárně a minipivovaru Novosad a syn ubylo letos návštěvníků a méně také utrácejí. Ve srovnání s loňským červencem je zhruba o pětinu méně lidí, tržby klesly asi o třetinu. Menší je i zájem o pivní lázně a pivo.

Článek

Sklárna patří k oblíbeným turistickým cílům v Libereckém kraji, v dobách před covidem tudy prošlo za rok až 70 tisíc lidí. Loni se kvůli koronavirové pandemii a omezením propadly tržby z turistiky na polovinu, v létě byla návštěvnost dobrá, propad ale vyrovnat nedokázala. Letos v létě je návštěvníků asi o 20 procent méně, důvodem mohou být vysoké teploty, které lákají spíš k vodě, po dvou letech koronavirových omezení také lidé víc míří do zahraničí. V krizových letech 2008 a 2009 přitom pomohli výrobu skla v Harrachově udržet právě turisté.

Teď firmě naopak pomáhá, že má dostatek zakázek. „Práce máme pomalu na rok dopředu, problémem jsou ale ceny energií,“ řekl majitel sklárny František Novosad. Loni v létě se mu nepodařilo na letošní rok nakoupit dopředu za přijatelnou cenu, potřebný plyn tak na burze nakupuje za aktuální ceny. „Ve středu jsem platil desetinásobek loňské ceny, ve čtvrtek dokonce dvanáctinásobek, bylo to přes 200 eur (4922 Kč) za megawatthodinu a loni jsem platil 19 eur (468 Kč),“ doplnil majitel sklárny.

Ve sklářské společnosti Lasvit zvažují, že kvůli vysokým cenám a zejména nejistotě v dodávkách plynu investují do elektrické vany na tavení skla. Ještě před pár lety přitom znamenalo pro sklářské firmy tavení skla elektřinou výrazně vyšší náklady a horší konkurenceschopnost, v současné nejisté době může být ale zárukou pokračování výroby. „Pro nás by to byla příliš velká investice, nevyplatila by se, odhaduju to na nějakých 20 milionů korun,“ řekl Novosad.

Harrachovská sklárna je nejstarší fungující sklárnou v Evropě a letos slaví 310 let od svého založení. Sklárnu založili před rokem 1712, v areálu jsou památkově chráněná brusírna, torzo kamenného mlýna a kaple sv. Anežky, cenný je ale celý areál. Podnik vyrábí luxusní nápojové a užitkové sklo a křišťálové lustry a zaměstnává bezmála 90 lidí. Součástí sklárny je sklářské muzeum, prodejna českého skla a porcelánu, výtvarná dílna, minipivovar, pivní lázně, hotel a restaurace. V loňském roce utržila přes 50 milionů korun, o pětinu víc než v roce 2020.

Reklama

Doporučované