Hlavní obsah

Rekonstrukce křižovatky Rádelský mlýn na hlavním tahu na Prahu stála 444 milionů

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Rekonstrukce mimoúrovňové křižovatky Rádelský mlýn na hlavní silnici I/35 z Liberce na Turnov a Prahu skončila s více než půlročním předstihem proti původnímu plánu. Stavba ale byla dražší, zvýšila o devět procent na 444 milionů.

Článek

Zhruba 26 milionů korun zaplatil stát dodavateli navíc za zrychlení stavby. „Hotové to mělo být až v červenci 2022, jsem přesvědčen, že těch sedm měsíců za to stálo, protože ti lidé si to tady zaslouží, nejenže to bude bezpečnější, bude to samozřejmě i rychlejší a daleko pohodlnější cesta,“ doplnil ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO). Zhruba 80 procent nákladů na stavbu podle něj zaplatila Evropská unie.

Zkrácení doby výstavby dnes uvítal i liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Byli to právě krajští úředníci odboru dopravy, kteří zkrácení uzavírky prosadili. „Přestože to na začátku nebylo úplně příjemné vyjednávání jak s projektanty, tak s ŘSD, tak jsem nakonec rád, že se to technické řešení našlo. Možná je to i příklad pro další stavby, protože nejenom cena, kterou veřejný sektor za ty stavby platí, ale i čas, který na objízdných trasách řidiči tráví, by se měly při vyhodnocování těch soutěží vyhodnocovat,“ řekl hejtman.

Křižovatku Rádelský mlýn postavili počátkem 70. let. Původně šlo o křížení silnice I. třídy se silnicí II. třídy, dnes je rušné křížení součástí mezinárodní silnice E442. Podle posledního sčítání projede po silnici I/35 v tomto místě denně přes 33.000 aut a po silnici I/65 více než 12.350 automobilů za den. „Ta křižovatka byla velmi problematická, byly zde poměrně časté nehody, bylo potřeba odstranit kolizní body, které na křižovatce byly,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.

Ukončení uzavírky uvítal starosta nedalekého Rádla, kudy denně tisíce motoristů uzavřenou křižovatku objížděly. „Přinášelo to velké problémy, takže pro nás je to velká úleva a jsme šťastní, že se to podařilo otevřít o sedm měsíců dřív,“ řekl Miroslav Šikola (NEZ). Problémy působily podle něj hlavně kamiony, které na úzké silnice kolem Rádla zavedla navigace, pro nákladní dopravu byly sice silnice uzavřené, řidiči to ale nerespektovali. „Dneska je tam zase zapadlý kamion, doufám, že tímhle otevřením se všechno zlepší a bude zase klid,“ dodal starosta.

Rádlo už také podle Šikoly jedná s ŘSD o opravě komunikací, které řidiči při objíždění uzavírky poničili. „Krajnice jsou potrhané, silnice jsou rozšířené na úkor příkopů,“ popsal stav komunikací rádelský starosta. Mátl na dotaz ČTK potvrdil, že se s opravou komunikací počítá, ŘSD si nechala před zahájením stavby posoudit stav všech schválených objízdných tras. „Teď provedeme na jaře nové pasporty a podle stavu poničení jsme připraveni je opravit, bude to samostatnou zakázkou,“ dodal Mátl.

Z původní dvouúrovňové je dnes třípatrová mimoúrovňová křižovatka, zmizela problematická zatáčka na sjezdu na Jablonec, ale také křížení u nájezdu z křižovatky na silnici I/65 na Jablonec nad Nisou. Součástí modernizované křižovatky je i meteostanice, která při vyhodnocení možnosti námrazy spustí systém automatického postřiku solankou. Toto zařízení je podle ředitele liberecké Správy ŘSD Jana Wohlmutha v Libereckém kraji první a je také na hlavní trase silnice I/35 v místě křižovatky.

Reklama

Doporučované