Hlavní obsah

Průzkum: Obyvatelé Olomouce se po městě pohybují nejčastěji pěšky

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Obyvatelé Olomouce se po městě pohybují nejčastěji pěšky, v posledních pěti letech kleslo využívání městské hromadné dopravy a jízdního kola. Na druhou stranu častější je cestování osobním automobilem.

Článek

Průzkumu zaměřený na dopravní chování obyvatel Olomouce si nechal zpracovat magistrát. „Průzkum se uskutečnil loni v říjnu a zúčastnilo se ho 568 olomouckých domácností různých věkových i příjmových skupin,“ sdělila mluvčí radnice Radka Štědrá.

Na pěší chůzi připadá v pracovní dny 37 procent všech cest obyvatel Olomouce, přičemž podíl těchto cest oproti roku 2016 vzrostl o dva procentní body. Naopak o pět procentních bodů kleslo využívání veřejné hromadné dopravy, na kterou nyní připadá podíl 24 procent. Jízdní kolo používají obyvatelé Olomouce jen při pěti procentech svých cest, podíl cest osobním autem činí 34 procent.

„Poměr využití automobilu proti ostatním druhům dopravy tak vychází 34 ku 66, což je oproti roku 2016 mírné zhoršení. Ale i tak je to v porovnání evropského kontextu velmi dobrý výsledek. I přes nízké využití jízdních kol v průměru každá olomoucká domácnost disponuje téměř dvěma koly,“ uvedla Štědrá.

Z výzkumu také vyplynulo, že délka většiny cest Olomoučanů v pracovní dny je kolem tří kilometrů a o víkendu činí zhruba pět kilometrů. Kvůli pandemii výrazně klesl počet cest během dne, což podle autorů průzkumu odráží aktuální trendy, mezi které patří využívání home office či rozvážkových služeb.

Naopak se podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) nepotvrdilo časté tvrzení, že každá domácnost má k dispozici dvě a více aut. „Takových domácností je v Olomouci pouze 12 procent. Z výsledků průzkumu tedy vyplývají i některé poměrně překvapivé údaje, které vyvrací řadu ve městě zaběhnutých mýtů,“ podotkl Žbánek.

Výzkum město využije při aktualizaci strategického dokumentu, kterým je Plán udržitelné městské mobility Olomouc. „Výsledky posledního průzkumu odpovídají mimo jiné i na to, jak dopravní chování Olomoučanů v tomto směru ovlivnila pandemie koronaviru. Celkově nám ale dává odpovědi na to, jaké změny udělali lidé při svém pohybu po městě v posledních pěti letech. Plán tak může nyní zohlednit dopravní potřeby všech věkových kategorií obyvatel, kteří se na území města pohybují,“ uvedl Martin Luňáček z Útvaru hlavního architekta magistrátu.

V následujících dvou týdnech se uskuteční on-line průzkum zaměřený například na pocit bezpečí ve veřejné dopravě, na kole či při chůzi, spokojenost s kvalitou veřejných prostranství ve městě a s dostupností základních služeb.

Reklama

Doporučované