Hlavní obsah

Pardubice mohou získat z evropských dotací půl miliardy korun

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Město Pardubice může v evropských projektech získat zhruba půl miliardy korun, na další dotační období se připravuje.

Článek

O dotace bude žádat na autobusový terminál, centrum péče pro lidi s postižením nebo přístavbu mateřské školy, řekl ČTK náměstek primátor Petr Kvaš (ODS).

Hradecko-pardubická aglomerace čerpá dotace z programů ITI, žadateli jsou samosprávy i jiné subjekty. Dotační pětileté období je od roku 2021, ale zatím nejsou přesně dané podmínky. „Je tam poměrně dost nejasností, ale po městě se chce poměrně tvrdý závazek, do jakých akcí se chce pustit,“ řekl Kvaš.

Město bude chtít za dotace vybavit polytechnické dílny, které staví v areálu automatických mlýnů. Bude potřebovat kolem 80 milionů korun. Stavět bude terminál Jih na Dukle, kde bude také parkovací dům, postaví ho dopravní podnik, a Správa železnic postaví lávku na vlakové nádraží.

Centrum v Bělehradské ulici by mělo koncentrovat služby pro lidi se smyslovým a kombinovaným postižením na jednom místě. Radnice chce také rozšířit kapacitu mateřské školy v Teplého ulici. Dalšími projekty jsou investice v oblasti životního prostředí, město postaví centrum pro komplexní využití odpadu. Vzniknout by mohlo například v průmyslové zóně v Semtíně.

Naopak modernizaci Palackého třídy do evropských projektů magistrát nezařadil. Možnost čerpat peníze na veřejná prostranství je podle Kvaše velmi malá. Ani digitální projekty hradit z dotací EU nebude. Moderní technologie jdou velmi rychle dopředu, mění se, zatímco dotační projekty jsou na delší dobu.

„Doba mezi zahájením a realizací evropských projektů je velmi dlouhá. My se zavážeme k plnění indikátorů, za tu dobu se změní technologie, dělá se jinak. Pak přijde úředník a chce přesné plnění indikátorů,“ řekl Kvaš.

Splnit některé dotační požadavky je podle náměstka složité. Dva roky město jednalo s ministerstvem dopravy o proplacení dotací na řízení křižovatek. „Dohadovali jsme se, jestli jsme splnili indikátor počet snížení úmrtí na křižovatkách. Ale my jsme neměli smrtelná úmrtí, takže jsme nulu nechali na nule, a tím jsme podle ministerstva nesplnili jeden z indikátorů,“ řekl Kvaš.

Například na metropolitní optickou síť bude radnice hledat jiné dotační tituly, které podle Kvaše nejsou tak zkostnatělé. „Je to dynamicky se rozvíjející obor. Hledáme dotační tituly, které jsou krátkodobější. ITI trvá pět šest let i s kontrolami a vyúčtováními,“ řekl Kvaš.

Reklama

Doporučované