Hlavní obsah

Počet cestujících v pardubické MHD vzrostl, není ale jako před pandemií

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Dost lidí změnilo návyky a městské trolejbusy a autobusy využívá jako způsob dopravy méně. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Článek

„V průběhu letošního roku se situace stabilizovala, byla z 80 procent na úrovni roku 2019, na konci srpna a září se čísla začala významně zlepšovat, kdy jsme byli na 90 procentech. Uvidíme, jak to bude dál. Rok 2022 by mohl být stabilnější,“ řekl Pelikán.

Na úroveň předchozích let se podle Pelikána počty pasažérů dostanou pozvolna. V roce 2019 podnik přepravil 33 milionů lidí, v roce 2020 o deset milionů méně. Za loňský rok propad proti roku 2019 kolísá mezi deseti až 20 procenty.

„Je potřeba dát lidem čas, lockdownů bylo hodně, lidé změnili spoustu svých návyků, budeme to mít těžké dostat se na čísla z let 2018 a 2019. Myslím tím obecně veřejnou dopravu,“ řekl Pelikán.

Personální situace je podle ředitele stabilní. Loni na jaře musel podnik omezit jízdní řády kvůli covidu-19, hodně řidičů bylo v karanténě nebo izolaci. Z 210 kmenových řidičů jich bylo doma kolem 50. Očkování patrně situaci zlepšilo. Před vánočními svátky bylo stavu nemocných asi 20 řidičů.

„Aktivovali jsme interní plány, kdybychom neměli řidiče, zaměstnanci z údržby by šli jezdit, ale to se zatím nestalo, nebylo to potřeba. Kontakt s veřejností máme poměrně frekventovaný, byli jsme zahrnutí do kritické infrastruktury, už na jaře jsme měli 60 až 70 procent lidí očkovaných. Teď to bude mnohem víc. Možná je to i ten důvod, že křivka lidí v karanténě a izolaci není tak strmá,“ řekl Pelikán.

Dopravní podnik dostává od města kompenzace za ztrátovou dopravu, letos to bylo 226 milionů korun, částka byla obdobná jako v minulých letech. "Uvidíme, jak dopadne hospodaření, nebude ziskové, ale neměla by to být významná ztráta. Ono se složitě plánuje, nároky cestujících se změnily, " řekl Pelikán.

V letošním roce mnoho investic podnik neplánuje. Dokončí trolejbusovou trať na nadjezdu Paramo za 50 milionů korun, část investoval ale už loni, a dotace jsou ve výši 85 procent. Až v příštím roce nakoupí deset trolejbusů s baterií, aby mohly jezdit i mimo trolejovou síť. Stát budou kolem 100 milionů korun, objednávat je bude letos, ale dodací lhůty jsou rok i víc. A zatím není na letošek potvrzená stavba přestupního terminálu Jih s parkovacím domem v ulici Na Vápence. Projekt připravuje město, stavět bude dopravní podnik, dodal Pelikán.

Reklama

Doporučované