Hlavní obsah

Stavební firma zbourala v Pardubicích bytový dům, bude tam terminál

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Zhruba do měsíce zmizí v Pardubicích u vlakového nádraží sutiny bytového domu, který ustoupil stavbě autobusového terminálu. Stavební firma si převzala staveniště 7. března.

Článek

Na dokončení prací má stavební firma rok. Potom bude na jednom místě vlaková, regionální i městská autobusová doprava. Bytový dům, který už je zbouraný, několik let nechtěli opustit tři nájemníci, město s nimi jednalo od roku 2015 o náhradním bydlení. Nakonec se letos odstěhovali. Z domu už zbyly jen navršené sutiny.

„Je to beton, panely, cihly. Snaha byla okolí obtěžovat co nejméně, práce se soustředily na dobu, kdy tam byl menší provoz, i na tu rychlost, kvalitu a bezpečnost. Teď se musí materiál vytěžit, musíme se dostat o patro níž, protože je tam suterén. Materiál odvezeme na skládku, kde se zrecykluje na další použití,“ řekl stavbyvedoucí Michal Šťastný.

Vedle zbouraného domu zůstal bytový dům, který patří Správě železnic, jsou v něm zaměstnanecké byty. Dům je samostatný a demolice vedlejšího objektu ho neohrozila. Stavební firma také bourá uprostřed stavební plochy výměník, v něm byl nebezpečný azbest. „Obvodový plášť s azbestem je už odvezený, zbývá pouze torzo, skelet, který se bude odstraňovat,“ řekl Matoušek.

Stavba je obehnaná plotem, část chodníku je chodcům nepřístupná. Automobilový provoz omezený není, přístup vozidel k prvnímu nástupišti je zachovaný, řekl Libor Matoušek z magistrátu.

„Po dokončení demolice budou následovat inženýrské sítě, kanalizace. K tomu probíhá betonáž základových pásů, pak se budou dělat zídky a stěny z pohledového betonu,“ řekl Matoušek.

Terminál bude mít osm zálivů, bude tam 12 stání pro regionální autobusy a náhradní autobusovou dopravu pro případ železničních výluk. Stavební firma postaví zpevněné asfaltové plochy, dlážděné části, mezi vlakovým nádražím a terminálem bude i trávník.

U terminálu také vyústí lávka ze sídliště Dukla, překlene koleje, aby se lidé z této lokality rychleji dostali na nádraží. Přímá cesta tam dosud nevede.

Stavební firma má postavit terminál za 129 milionů korun. Město má slíbené dotace 100 milionů korun. „Cena je zastropovaná, pokud by došlo ke změnám, budeme jednat se zhotovitelem,“ řekl Matoušek.

Nový terminál bude mít označení B, zakázku dělá pražská firma BAK. Vedle už stojí terminál pro městskou hromadnou dopravu, který město dokončilo v roce 2017. Původní autobusové nádraží o několik set metrů dál pak už v provozu nebude.

Reklama

Doporučované