Hlavní obsah

Na pražské Štvanici stojí první pilíř lávky z Karlína do Holešovic

Foto: Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek

Štvanická lávka - vizualizace.

Reklama

Stavební firma Skanska dokončila stavbu prvního z pěti pilířů nové lávky, která propojí pražské Holešovice a Karlín přes ostrov Štvanice. Pilíř je na ostrově, do měsíce plánuje firma dokončit další dva.

Článek

Zároveň s pomocí podvodního buldozeru bagruje dno Vltavy, aby tam mohla umístit pontony s jeřábem. Stavbu mírně komplikuje válka na Ukrajině a růst cen.

Stavba lávky začala v lednu letošního roku, bude měřit zhruba 300 metrů a hlavní město vyjde na 298 milionů korun. Na holešovické straně ji bude možné při případné povodni zvednout. Samotná stavba má být hotová do konce roku, na jaře příštího roku plánuje Skanska hotovou lávku předat městu. Její název bude Štvanická lávka.

Projektový manažer firmy Skanska Michal Kunc dnes řekl, že bagrování dna Vltavy s pomocí podvodního buldozeru je nutné pro zajištění hloubky alespoň 180 centimetrů. „Lávka se bude montovat z jeřábu a ten bude stát uprostřed Vltavy na pontonech, které potřebují určitou hloubku,“ uvedl. Čtyřicetitunový stroj bude dno bagrovat tři týdny a vytěží asi 2500 krychlových metrů materiálu.

Kunc dále řekl, že stavba jde podle harmonogramu, i když dodávky některých materiálů komplikuje válka na Ukrajině. „Buď nejsou, nebo se dodací lhůta z dvou až tří týdnů prodloužila na dva až tři měsíce,“ řekl. Dodal, že problémy jsou například s dodávkami bílého cementu nebo drátků do betonu. „Zatím by to nemělo mít vliv na harmonogram stavby,“ sdělil.

Zvýšily se podle něj i ceny, a to u všech materiálů. Vliv na stavební náklady má i vyšší cena nafty. Firma podle Kunce zatím město nežádala o navýšení ceny, ale nevyloučil, že se to může stát. „Jestli to půjde ještě dál nahoru a bude to delší dobu, než jsme schopni pokrýt z nějakých rizik, tak samozřejmě budeme muset,“ řekl.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) k tomu uvedl, že se město chce držet smlouvy. „Já doufám, že to nějak se zhotovitelem udržíme,“ řekl. Doplnil, že v závěru budování lávky město počítá s úpravami nábřeží na holešovické straně řeky od Argentinské po ulici Komunardů. Má tam podle něj vzniknout širší pěší promenáda u řeky a mírně se posune tramvajová trať.

Lidé se nyní mohou pěšky z Karlína do Holešovic dostat pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Využít mohou v sezoně také přívoz. Na Štvanici se pak dostanou pouze z Hlávkova mostu či přívozem.

Praha v roce 2020 otevřela novou lávku z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. S mosty má Praha problém dlouhodobě. Ve špatném stavu je Libeňský nebo Hlávkův most, opravy vyžaduje také Palackého most a letos začne druhá část oprav Barrandovského mostu.

Reklama

Doporučované