Hlavní obsah

Semjon Byčkov uvede v odsunuté české premiéře skladbu Bryce Dessnera

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie (ČF) Semjon Byčkov na koncertech provede Šostakovičův První houslový koncert s Karen Gomyovou, Symfonické tance Sergeje Rachmaninova a v české premiéře dílo Mari od Bryce Dessnera.

Článek

Světová premiéra této skladby, kterou autor věnoval Byčkovovi a ČF, se původně měla konat v Rudolfinu letos v únoru. Pandemie covidu ovšem její uvedení odsunula až na konec roku od 15. do 17. prosince. ČTK o tom za filharmonii informoval Luděk Březina.

Dessner ve skladbě pojmenované po baskické bohyni lesa Mari cituje několik známých děl, nejslyšitelněji melodie z první věty Dvořákovy Novosvětské symfonie a ze čtvrté věty Mahlerovy Třetí symfonie. „Semjon Byčkov žije jen pár minut ode mě na baskickém pobřeží Francie, ale během pandemie jsme se několik měsíců neviděli. Na mnoha dlouhých procházkách krásnými lesy a horami jsem si představoval, jak přemýšlí o velkých skladbách ve svém vlastním rozsáhlém repertoáru a o tom, jak se zvuky lesa a ticha krásného přírodního světa mohou prolínat s jeho vlastními hudebními vzpomínkami,“ uvedl Dessner.

Světová premiéra Mari se uskutečnila s Tonhalle Orchester v Curychu letos v červnu. Začátkem července Byčkov Mari provedl ještě s orchestrem lipského Gewandhausu a po české premiéře je na příští rok naplánované i její uvedení v Londýně se Symfonickým orchestrem BBC.

Pětačtyřicetiletý americký skladatel a kytarista Dessner se celý život pohybuje napříč hudebními žánry. Se svým dvojčetem Aaronem hraje v rockové kapele The National, působí ve skupině Clogs a zároveň je skladatelem komorní, symfonické a filmové hudby, dostává zakázky od nejvýznamnějších světových souborů a filmových studií. V jeho tvorbě lze nalézt inspiraci jazzem, rockem, barokní hudbou a především minimalismem. V roce 2006 založil v Cincinnati festival současné hudby MusicNOW.

Z jeho tvorby pro film je známý především oscarový snímek Revenant Zmrtvýchvstání (The Revenant) z roku 2015 nebo komorní konverzační drama Dva papežové z roku 2019. První setkání ČF s Dessnerovým dílem se uskutečnilo letos 4. února, kdy filharmonici pod taktovkou Byčkova a bez publika v sále provedli jeho Koncert pro dva klavíry a orchestr. Za klavíry seděly sestry Katia a Marielle Labèqueovy, pro něž byl koncert v roce 2017 zkomponován. Živý stream na facebooku a na youtube sledovalo 193 000 diváků.

Karen Gomyová vystoupila s ČF poprvé loni na začátku října ve Třetím houslovém koncertu Wolfganga Amadea Mozarta. Šlo o poslední koncerty, které se ještě uskutečnily s posluchači v sále. Dalších sedm měsíců pak do Dvořákovy síně mohli vstoupit jenom hudebníci.

Reklama

Doporučované