Hlavní obsah

Reklama na Čapím hnízdě je exces, někdo to nařídil, tvrdí exředitel chemičky z Agrofertu

Inzerci musel firmě někdo nařídit, tvrdí Rastislav Jansík.

Reklama

Podle bývalého finančního ředitele východoněmecké chemičky SKW Piesteritz Rastislava Jansíka neexistuje logické vysvětlení, proč by taková firma měla investovat do reklamy na ekofarmě ve Středočeském kraji.

Článek

„To, co se stalo s reklamou na Čapím hnízdě, musel být nějaký exces, někdo to podle mého názoru musel dát vedení chemičky příkazem. Jinak si to nedovedu logicky vysvětlit,“ uvedl Jansík, který v německé firmě působil do roku 2006, v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

SKW Piesteritz je na druhém místě v seznamu společností, které si v letech 2010 až 2013 platily na Čapím hnízdě reklamu. Reklamní kampaně, u nichž je podezření, že sloužily ke snižování daní firem z holdingu Agrofert, prošetřuje česká policie. Na věc upozornila také zpráva Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF).

Podle Jansíka chemička za jeho šéfování žádné podobné reklamní kampaně nenakupovala. „Ani by to nedávalo smysl. Byly by to vyhozené peníze. Zákazníci SKW Piesteritz jsou dlouhá léta známí, jde o omezený okruh odběratelů, veškerá produkce se prodává přes osvědčené distribuční kanály,“ vysvětlil listu Jansík.

Společnost vyrábí specifické produkty jako jsou čpavek, močovina nebo kyselina dusičná. Většinu produkce kupují němečtí zemědělci – podobné výrobky se podle Jansíka ani nevyplatí převážet na delší vzdálenosti. „To je stejné, jako když někdo vyrábí třeba potřeby pro dentisty. Nedává přece smysl, aby si takový výrobce platil reklamu v televizi nebo někde na billboardech u silnice, když 99 procent lidí jeho výrobky vůbec nezajímají,“ dodal Jansík.

Mezi roky 2010 až 2013 inkasovalo středočeské multifunkční centrum více než 270 milionů korun za reklamu od společností ze skupiny Agrofert. Cena přitom odpovídá více než tisícovce billboardů, kterou by společnosti měly pronajaté několik let.

Situace byla potencionálně výhodná pro všechny zúčastněné kromě státu. Zadavatelé reklamy si výdaje na reklamu dávají do nákladů a snižují si tak daňový základ. Čapí hnízdo bylo naopak ztrátové a peníze potřebovalo na placení stamilionových úvěrů. Seznam už dříve spočítal, že státu mohla v tomto případě vzniknout škoda až 42 milionů korun, pokud by se ukázalo, že skutečně šlo o obcházení daňové povinnosti.

Na podezření upozorňoval už v roce 2014 finanční úřad v Chemnitzu. Jejich čeští kolegové, jimž v té době jako ministr financí šéfoval Andrej Babiš, ale podezření nepředali policii. Dnes je z pohledu Finanční správy případ promlčený.

Reklama

Doporučované