Hlavní obsah

Rekonstrukce: Proč v Suchoji zemřelo 41 lidí? Blesk, chyba techniky, pilota, nezodpovědní cestující?

6. 5. 2019

Na palubě ruského letadla zemřelo 41 lidí. (Video: Martin Zíta, Reuters, Seznam.cz)

Havarovaný stroj se vracel na letiště v Moskvě ihned po vzlétnutí. Letět měl do Murmanska. Při pokusu o nouzové přistání pak vzplály motory. Podle ruských médií za neštěstím stojí zásah letadla bleskem.

Článek

Co se s letounem SSJ 100 stalo, že se musel po vzlétnutí hned vrátit na letiště v Moskvě a při nouzovém přistání motory a kabinu zachvátily plameny?

Vyšetřovatelé zatím odpověď neznají. Podle prvních zpráv posádka letadla krátce po vzlétnutí nahlásila dispečinku poruchu a letadlo piloti otočili zpět na letiště. Podle serveru Flightradar24, který sleduje trasy jednotlivých světových letů, se letadlo po nahlášení poruchy dvakrát otočilo ve smyčce nad letištěm a na zem dosedlo až na druhý pokus.

Podle agentury Interfax letadlo při prvním pokusu o přistání letělo příliš rychle. Při druhém mu ale selhal systém pomáhající pilotům.

Letadlo tak na zem dosedlo velice tvrdě. Dvakrát se od přistávací plochy odrazilo zpátky do vzduchu a poté podvozkem na zem narazilo. Úlomky z pláště letadla se podle agentury Interfax dostaly do motoru, který následně vzplanul. „Přistání bylo drsné. Měl jsem ohromný strach, myslel jsem, že omdlím,” řekl ruským médiím cestující Petr Jegorov.

Letoun navíc přistával s plnými nádržemi. Po ztrátě kontaktu s řídící věží se posádka rozhodla, že vypustit palivo nad Moskvou je příliš riskantní. Na záběrech je pak vidět, že hoří i asfalt okolo letadla, palivo tak při tvrdém dosednutí na zem začalo unikat a živilo požár.

Vyšetřovatelé podle britských Sky News pracují se třemi variantami příčiny nehody – chyba pilota, technická porucha a nepřízeň počasí.

Zásah bleskem letadla zvládají

Posádka letadla i přeživší cestující – ze 78 lidí na palubě zemřelo 41 – podle britské BBC ruským médiím řekli, že letadlo zasáhl blesk. „Jen jsme vzlétli a hned nás zasáhl blesk,“ vypověděl Jegorov.

BBC ale připomíná, že zásah letadla bleskem nepatří mezi výjimečné situace. Zato pády letadel po zásahu bleskem jsou velice výjimečné. Trup letadel chrání velmi dobře vodivý hliníkový plášť, který energii z blesku odvede pryč. Pláště novějších typů letadel sice mohou být vyrobeny primárně z karbonu a dalších lehčích materiálů, pro ochranu před blesky ale využívají další prvky.

Zásah blesku se tak v drtivé většině případů na letadle nijak neprojeví. Cestující a posádka mohou slyšet ránu nebo krátký záblesk, ale to bývá většinou všechno. Zásah bleskem sice může podle BBC posádku skutečně donutit nouzově přistát z důvodů předběžného opatření, situace jako v Moskvě ale běžně nenastává.

Podle BBC se vyšetřovatelé ke scénáři, že letadlo zasáhl blesk, nechtěli vyjádřit. Oficiální kanály zůstávají u toho, že letadlo se na letiště vrátilo kvůli technickým potížím. Na poslední technické kontrole přitom podle britského Evening Standard bylo naposledy v dubnu a výrobní linku opustilo teprve v roce 2017.

Ruské úřady podle BBC po nehodě nezvažují, že by letouny typu SSJ 100 dočasně postavily mimo provoz.

Evakuace mohla být rychlejší

Murmanská oblast kvůli nehodě letadla, které mířilo právě na severozápad Ruska, vyhlásila třídenní smutek. Úřad gubernátora pak podle ruských médií oznámil, že pozůstalým po obětech vyplatí milion rublů, asi 350 tisíc korun, přeživším nehody pak poloviční obnos.

Rodinám už kondoloval také ruský prezident Vladimir Putin a premiér Dmitrij Medveděv.

Na palubě letadla bylo celkem 78 lidí – pět členů posádky a 73 cestujících. Požár motorů a kabiny přežilo 37 lidí – čtyři členové posádky a 33 cestujících. Verze událostí odehrávajících se v kabině po vzplanutí motorů, kterou zveřejnila agentura Interfax, ale nahrává tomu, že přeživších mohlo být více.

Podle agentury Interfax se většina mrtvých v kabině udusila kouřem. Ruská agentura také přinesla informaci, že někteří cestující zdržovali evakuaci tím, že trvali na tom, že si z paluby musejí odnést svá příruční zavazadla. To je přitom při evakuaci letadla zakázáno. Agentura své tvrzení opírá o nejmenovaný zdroj, který je se situací důvěrně seznámen.

Doporučujeme