Hlavní obsah

Restaurace dostala pokutu za letní čas. Celníci byli neoblomní

Podnikatelka dostala pokutu, protože zapomněla nastavit zimní čas na registrační pokladně.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Co se může stát podnikateli, když po změně letního času na zimní zapomene přenastavit registrační pokladnu?

Článek

Majitelka hotelu s restaurací ve východních Čechách od letošního podzimu ví, že k evidování tržeb, které před dvěma lety zavedl Andrej Babiš za pomoci sociálních demokratů, nemají zdejší úřady zrovna velkorysý přístup.

Celníkům, kteří společně s pracovníky Finanční správy chodí evidenci tržeb kontrolovat, tak neunikla ani zdánlivá maličkost – to, že ve zmíněném podniku zapomněli přenastavit registrační pokladnu, když v noci z 27. na 28. října přecházelo Česko z letního času na normální středoevropský.

Na vydávání registračních účtenek to sice nic nezměnilo, ale od neděle 28. na nich byl chybně uveden čas vydání účtenky – vždy přesně o hodinu více, než bylo ve skutečnosti.

Celníci to zjistili, udělali kvůli tomu v utajení dvě kontrolní návštěvy, kdy se vydávali za hosty restaurace, a pak už zasáhli.

„Zavolali si mě, legitimovali se a oznámili mi, že jsme porušili zákon," popisuje akci majitelka restaurace. „Řekli, že nemáme nastaven správný aktuální čas, že máme stále letní čas a že za to dostaneme pokutu,“ říká podnikatelka, která si po této zkušenosti z obav před úřady nepřála být jmenována.

My jen vysvětlujeme

Už v létě měla zmíněná restaurace podle podnikatelky kontrolu z Finanční správy, která upozornila, že je třeba zimní čas na letní změnit.

Software, který používají v restauraci k evidování tržeb, čas automaticky nenastaví a je třeba ho změnit manuálně. Samotný počítač si však přitom pomyslnou hodinovou ručičku sám posune. Výsledkem je, že na monitoru pokladny se ukazuje správný čas, na účtence zůstává zastaralý.

To je důvod, proč personál zapomíná čas přenastavit.

I Finanční správa připouští, že taková opomenutí nejsou ojedinělá. Postupně jich však prý ubývá – částečně proto, že jsou podnikatelé zkušenější, a částečně proto, že řada programů změny času zvládá automaticky.

Mluvčí Finanční správy Klára Křehlová pak líčí postup jejich kontrolorů k případným chybám s časem jako smířlivý.

„V případech, kdy Finanční správa zjistí porušení obdobného charakteru, poučí obvykle poplatníka o nutnosti správného nastavení tak, aby mohlo dojít k řádnému plnění evidenční povinnosti," řekla Seznamu.

Může vás to přijít draho

Listopadová kontrola celníků ve východočeské restauraci podle podnikatelky tak mírná nebyla.

Za letní čas na účtenkách v období času zimního stanovili celníci už zmíněnou pokutu dva tisíce korun.

A po námitce, jestli nejde o příliš přísný přístup s ohledem na vážnost prohřešku, přidali varování.

„Když jsem se ohradila, že stejná věc se posuzuje dvěma způsoby, řekli mi, že na to mají právo, a že pokud se odvolám, půjde to do správního řízení a ve finále že můžou dát pokutu až půl milionu korun,“ říká podnikatelka s tím, že proto hned na místě raději zaplatila.

Na tom, že pokuta není spravedlivá, protože stát o nic nepřišel, však trvá.

Mluvčí upozorňuje

Mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová si nechává při hodnocení postupu celníků vůči podnikatelce manévrovací prostor. Záleží prý na konkrétní situaci.

Redakce Seznamu popsala mluvčí verzi příběhu podnikatelky a požádala o reakci, zda může potvrdit, že celníci v takovýchto případech udělují pokuty. Mluvčí si vyžádala čas na ověření všech potřebných informací. Odpověď přišla písemně o čtyři hodiny později.

„Všeobecně lze říci, že v tomto případě se jedná o nesplnění podmínky zákonných náležitostí účtenky,“ popisuje Prudičová, co je psáno.

Upozorňuje také, že kvůli špatnému času se nemusela účtenka spárovat s evidencí tržeb a tržby ze zmíněné restaurace nemusely být řádně zaevidovány.

Zástupci podnikatelů však samozřejmě pochopení pro přístup, jaký uplatnili celníci, příliš nemají.

„Domníváme, že by se spíše než na takovéto drobnosti, měly úřady zaměřit na místa, kde se vůbec neeviduje a evidovat by se mělo,“ říká Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky, která evidenci tržeb jinak podporuje.

Reklama

Doporučované