Hlavní obsah

Restauraci ještě pořádně neotevřeli a už mají další problém. Nejsou lidi

Rozhovor se šéfkuchařem a restauratérem Filipem Sajlerem.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Personální krize v gastrobyznysu, která tu byla už před covidem, bude pokračovat dál, popsal v rozhovoru pro SZ Byznys šéfkuchař a restauratér Filip Sajler.

Článek

Otevření zahrádek vnímá jako rozcvičku pro restaurace a hospody. I při pozvolném rozjezdu byznysu však majitelé řeší, kdo hostům uvaří a kdo jim nápoje a jídlo roznese. Gastro se po více než roce covidových uzávěr snaží zaměstnance vrátit rychle „na plac“.

„Udrželi jsme ty klíčové zaměstnance a řekněme, že nám dnes chybí 20 až 25 procent lidí. Je vidět, že kdo to teď udělá rychle, tak ty lidi bude mít, a kdo to udělá pomaleji, tak ti lidé z trhu rychle mizí,“ popisuje ředitel společnosti Perfect Canteen.

Zatím smějí hosty uvítat jen na zahrádkách. Za několik týdnů ale budou smět lidé i dovnitř hospod a restaurací. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) v tomto týdnu odhadl, že by to mohlo být zhruba v polovině června za přísných hygienických opatření a zřejmě jen na část kapacity.

Řada lidí obor gastronomie kvůli měsíce trvající nejistotě úplně opustila, což do budoucna přinese provozovatelům další problém: sehnat lidi.

„Myslím, že personální krize, která už tady byla před covidem, bude pokračovat dál. Nebo tak to aspoň zatím vypadá,“ varuje Filip Sajler. Otevření zahrádek vnímá jako dobrý signál, že by se mohl byznys začít vracet k normálu.

Filip Sajler

– šéfkuchař, restauratér a popularizátor gastronomie.

– Má za sebou praxi v michelinských restauracích v zahraničí, byl členem Národního kuchařského týmu AKC ČR.

– Společně s Ondřejem Slaninou účinkoval v televizní kuchařské show Kluci v akci.

– Nyní je ředitelem a spolumajitelem firem Perfect Canteen a Perfect Catering, které jsou od roku 2020 součástí rodinného holdingu Hopi.

Potvrzuje i další trend – za návštěvu restaurace si Češi budou muset připlatit.

„Všechny vstupy, které máme, se nám zdražují a i my na to budeme muset nějak reagovat. Strategie můžou být různé, ale myslím si, že ty podniky, které to mají dobře spočítané, budou muset zdražit. Jestli to bude o 10, 15, nebo 20 procent, je individuální rozhodnutí každého provozovatele. My máme různé druhy kontraktů, ale u těch komerčních to bude o 20 procent,“ uvedl Filip Sajler.

Celý rozhovor s Filipem Sajlerem ze zpravodajského pořadu Den v Byznysu si můžete pustit ve videu nahoře.

Reklama

Doporučované