Hlavní obsah

Roboti lidi o práci nepřipraví – potřebují je

Rozhovor s Jiřím Halbrštátem, manažerem náboru a marketingu ze společnosti ManpowerGroup.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Rychlý nástup technologií způsobil zajímavý jev – lidí je v rámci robotizace a digitalizace potřeba mnohem víc. Na trhu práce uspěje ten nejuniverzálnější pracovník.

Článek

Většina firem, nejen v Česku, investuje do robotizace a automatizace. Díky tomu, že rychle rostou mzdy zaměstnanců, se návratnost investic do technologií zkracuje. Kdo si ale jako hlavního tahouna digitalizace představí robota ve výrobě, mýlil by se. Největší úspěch má automatizace a umělá inteligence v administrativě.

Roboti pojišťováci

„Automatizace a robotizace se mnohem více projevuje v administrativních činnostech než ve výrobě. Například ve finančnictví, bankovnictví, pojišťovnictví, kde jsou využívány různé softwarové, analytické nástroje či umělá inteligence. Automatizace a digitalizace dokážou nahradit velmi rychle i stovky zaměstnanců, aniž by nějaký fyzický robot byl vidět,“ říká k aktuálním trendům Jiří Halbrštát z ManpowerGroup.

Společnost ManpowerGroup, která se zabývá zprostředkováním práce, vyhledáváním zaměstnanců či personálním poradenstvím, provádí mezi zaměstnavateli pravidelný průzkum. Z toho posledního šetření mimo jiné vyplynulo, že na trhu práce uspějí zaměstnanci, kteří dokážou rychle reagovat na změnu pracovní náplně.

Když není vhodný pracovník, vytvoří se

„Rychlý nástup technologií způsobil to, že i požadavky zaměstnavatelů na zaměstnance se velmi rychle mění. Vznikají pozice, které předtím neexistovaly, takže na trhu práce neexistují ani lidé, kteří by tuto práci zvládali,“ vysvětluje Halbrštát. Zaměstnavatelům se proto vyplácí investovat do vzdělávání svých zaměstnanců a studium, které mají pracovníci za sebou, přitom nehraje roli.

Podle průzkumu ManpowerGroup nyní investuje zhruba 60 % zaměstnavatelů do vzdělávání svých zaměstnanců, což je asi 20procentní nárůst oproti roku 2016. Zaměstnavatelé si tedy s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků poradili po svém. Nemůžou-li najít vhodného kandidáta, vytvoří si ho.

Čím více robotů, tím více lidí

Poptávku po pracovní síle nesníží ani digitalizace. „Více zaměstnavatelů říká, že bude kvůli digitalizaci počet pracovních pozic spíš zvyšovat než snižovat,“ vyplývá podle Halbrštáta z aktuálního průzkumu. Pro řadu lidí to bude ale znamenat velké nepohodlí, protože se budou muset přesunout na jinou pracovní pozici.

Zaměstnavatelé, které agentura ManpowerGroup oslovila, žádné velké změny v počtu pracovních míst v prvním čtvrtletí roku 2020 neočekávají. Zpracovatelský segment a služby v podniku mají velmi dobrý výhled, zde se očekává nárůst, stejně jako u dopravy, logistiky, komunikace a ve velkoobchodu i maloobchodu. Aktuální čísla ukazují, že lidé v Česku se nebojí utrácet.

První čtvrtletí 2020 naopak přinese pokles ve stavebnictví a zemědělství, tedy v oborech, v nichž hraje velkou roli sezonnost. Sektor, který dlouhodobě klesá už několik let, je pak těžební průmysl.

Náklady na pracovní sílu ale v České republice rostou rychle i oproti okolním státům. „Dá se očekávat, že společnosti, které přišly do Česka za levnou pracovní silou, budou tu strategii velmi rychle přehodnocovat. A budou své továrny přesouvat do jiných zemí,“ říká Halbrštát. Velmi populární je podle něj aktuálně Rumunsko, ale třeba i severní Afrika, Rusko nebo Čína.

Reklama

Doporučované