Článek
Výsledky patnáctiletých žáků jsou horší než v minulých letech a mezi českými školami jsou propastné rozdíly, zjistil mezinárodní výzkum PISA. A co by mělo znepokojovat ještě víc: Výsledky malých Čechů se od roku 2000, kdy se výzkumu zúčastnili poprvé, pravidelně zhoršují, říká v rozhovoru pro Seznam Miroslava Vlčková, ředitelka Montessori institutu Praha.
„Je potřeba, abychom si jako česká společnost řekli, co chceme, aby dítě umělo, když projde vzdělávacím školstvím. Vytvořit vizi, jaké dítě má být. A bavit se o tom ve společnosti,” říká Vlčková.
Některým rodičům se ale takový postup zdá příliš zdlouhavý a nechtějí na něj čekat. Pro své děti proto zakládají vlastní soukromé základní školy. Jen za poslední rok jich vzniklo čtyřicet. „To je obrovský nárůst oproti předchozím rokům. A co je na tom strašně zajímavé: Téměř dvě třetiny těch škol byly založeny rodiči,” říká Vlčková.
I tahle cesta má samozřejmě svá rizika: Soukromé základní školy účtují školné, což samozřejmě znamená, že na takové vzdělání dosáhnout jen někteří.
„To je jeden z problémů, na který upozorňovalo šetření PISA,” říká Vlčková. „Mluví se o vysoké selektivitě a o stále více zjevném trendu, kdy děti, které mají motivované rodiče, případně pocházejí z lepších sociokulturních prostředí, mají lepší šance. V systémech, které dopadly úspěšně, například ve Finsku, Estonsku, Norsku či Singapuru, je naopak tato selektivita nejnižší.”