Hlavní obsah

Rok 2019 se stal rokem dobíječek. Zapojovat se začíná i Česko

Foto: Unsplash - Marc Heckner

Nabíjecích stanic rychle přibývá. ČEZ chce tento rok přidat více než 50 nových.

Reklama

Mezinárodní energetická agentura vydala nový výhled na rok 2020, který obsahuje i ohlédnutí za rokem 2019. Elektromobilitě kraluje Čína a minulý rok se vyznačoval rychlou expanzí dobíjecích stanic.

Článek

Počet veřejně dostupných dobíjecích stanic v roce 2019 celosvětově stoupl o 60 procent. Jedná se o největší skok za tři roky – dokonce předčí i nárůst počtu zakoupených elektromobilů. Údaje vycházejí z nového průzkumu Mezinárodní energetické agentury.

V každoročním šetření Global EV Outlook agentura uvedla, že na světě je celkově instalováno již 862 188 dobíjecích stanic. Největší podíl má miliardová Čína, a to přibližně 60 procent. Česká republika má na svém území více než 400 profesionálních veřejných dobíjecích stanic, přibližně polovinu z nich provozuje skupina ČEZ. „Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic nyní čítá více než 200 stanic. Za posledního jednoho a půl roku se tak svým rozsahem zdvojnásobila,“ říká pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí skupiny Martin Schreier.

Rychlonabíječky jsou důležité

Z celkového počtu veřejných stanic je podíl tzv. rychlonabíječek, které dokážou elektromobil dobít za 25 minut, 31 procent. V síti ČEZ je přitom rychlonabíječek více než 150. Pomalé nabíječky o výkonu 22 kilowattů dobíjejí automobil v řádu hodin a kvalitní infrastruktura je pro rychle se rozvíjející elektromobilitu důležitá.

„Čína pokračuje ve své dominanci ve veřejně přístupných nabíječkách, a to především v rychlonabíječkách, které jsou potřeba v hustě obydlených urbanistických oblastech, kde je nižší možnost pořídit si soukromou dobíjecí stanici doma,“ píše se ve zprávě Mezinárodní energetické agentury. Soukromých nabíječek je nyní na světě přibližně 6,5 milionu.

V roce 2010 jezdilo na světových silnicích pouze 17 tisíc elektromobilů, minulý rok počet stoupl až k 7,2 milionu. Téměř celou polovinu tvoří vozy v Číně. V Česku je nyní registrováno okolo 4 000 elektrovozů, takže jedna veřejná dobíjecí stanice připadá zhruba na devět aut. I objem energie stoupá.

Objem energie

„Objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o více než 54 procent, na téměř 600 tisíc kilowatthodin. I odběry v březnu, který byl z větší části poznamenán vyhlášeným nouzovým stavem v České republice, rostly meziročně o 13 procent,“ popisuje Schreier. V minulém roce načerpaly elektromobily u veřejných stojanů téměř 2 miliony kWh, což je téměř 55 tisíc plných dobití elektromobilů střední třídy. „Jde o téměř 105procentní nárůst oproti roku 2018,“ dodává Schreier.

Jedničkou v nových elektrobusech se stala opět Čína, která se 72 tisíci nových registrací nechala daleko za sebou druhou Evropu. Starý kontinent si zapsal pouhé 2 tisíce nových elektrických autobusů, a přesto všem ostatním regionům o valný kus utekl. Celkový počet znovu ovládla Čína, která má své autobusové vozové parky ve velkých městech téměř celé elektrifikované.

Covid-19 elektromobilitě pomůže

Mezinárodní energetická agentura dále počítá, že pandemie se na prodejích elektrovozů projeví, ovšem méně než na prodejích klasických vozů, které se podle odhadů propadnou o 15 procent. Oproti tomu elektromobily by mohly zůstat na podobné úrovni jako v roce 2019 a jejich prodeje pouze neporostou. „Celkově předpokládáme, že prodeje elektromobilů budou mít tříprocentní podíl na prodeji všech vozů v roce 2020,“ stojí ve zprávě.

Tomuto podílu se ale bude vymykat Čína s Evropou – oba tyto regiony elektromobilitu silně tlačí vpřed. Například Německo oznámilo tento měsíc jako součást ekonomického plánu obnovy, že poskytne půl miliardy eur na podporu soukromých dobíjecích stanic.

„Do konce roku 2020 bychom chtěli překonat hranici celkových 250 stanic v naší síti,“ potvrzuje trend i tiskový mluvčí skupiny ČEZ Martin Schreier. „Odhadujeme, že objem elektřiny odebrané letos na našich stojanech prolomí hranici tři miliony kilowatthodin. Výstavbu sítě zčásti financujeme díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl,“ upřesnil.

Česko není připraveno

Přesto Česká republika patří k zemím nejhůře připraveným na elektromobilitu. V průzkumu EV Readiness Index od společnosti LeasePlan, která byla zveřejněna na počátku tohoto roku, skončila pátá od konce. O první místo se dělí Nizozemsko a Norsko, bronzovou příčku zaujala Velká Británie. Průzkum vyhodnocoval čtyři kategorie: podíl elektromobilů na trhu, vyspělost infrastruktury dobíjecích stanic, státní podporu a speciální index vytvořený společností LeasePlan, který sleduje podíl plně elektrických vozidel a plug-in hybridů.

Reklama

Doporučované