Hlavní obsah

Rok 2020 v módě: krach kamenných obchodů a nástup udržitelnosti

Foto: Profimedia.cz

Přehlídka značky Jacquemus na pařížském týdnu módy.

Reklama

Pandemie koronaviru rozvířila stojaté vody módního odvětví. Nadprodukce a kamenné obchody jsou out, o slovo se hlásí internetoví prodejci, udržitelnost a bohatí Asiaté.

Článek

Uzavřené obchody a továrny, uzemněná letadla, rušení přehlídek a eventů či věčná nejistota zaměstnanců. První polovina roku 2020 byla pro módní průmysl „dokonale negativní konjunkcí planet“, jak trefně poznamenal Jean-Jacques Guiony z LVMH, jednoho z největších módních konglomerátů zaměřených na luxusní zboží.

Módní odvětví ale nezachránila ani druhá polovina roku poznamenaná opětovným nárůstem nemocných a přísnými lockdowny. Nedávný report vydaný ve spolupráci webové stránky Business of Fashion a konzultační firmy McKinsey & Company označil rok 2020 jako vůbec nejhorší rok módního průmyslu. Analytici ve zprávě předpovídají až 90procentní pokles zisků a 15 až 30procentní pokles tržeb ve srovnání s rokem 2019.

„Koronavirus vás zasáhne daleko víc, pokud už jste měli nějaké problémy,“ okomentovala katastrofální rok slavná módní návrhářka Diane von Fürstenbergová. Belgická ikona, která zpopularizovala zavinovací šály, byla nucena uzavřít většinu svých obchodů, včetně hlavního butiku v Londýně. Následkem toho bylo propuštěno až 75 procent všech jejích zaměstnanců.

Von Fürstenbergová patřila do „rizikové módní skupiny“ už před pandemií. Její značka je příkladem úspěšného brandu s dlouhým dědictvím, který se ale nedokázal přiblížit nastupující mladé generaci. Řada módních domů, jejichž kolekce diktovaly roční období v Evropě a Severní Americe tak, aby odpovídaly potřebám kdysi mocných kupců, se nedokázala adaptovat na přesun kupní síly do Asie a popularitu online prodeje. Zastaralý obchodní model už nedokázal déle odolávat tlakům, které pandemie koronaviru zesílila.

Lidé nekupovali polobotky, ale papuče

Během druhého čtvrtletí roku 2020, kdy byla uzavřena větší část kamenných obchodů po delší dobu, vzrostl ve Velké Británii počet oděvů zakoupených online z 30 na 77 %. Trend nákupů na internetu, který se těšil velké oblibě i před bezprecedentním rokem, se tak více než zdvojnásobil. Podle průzkumu společnosti Savanta, který byl proveden v červenci, se ke klasickému nakupování oblečení v kamenných obchodech plánuje vrátit pouze 12 % Britů.

Koronavirus vyřadil ze hry kromě kamenných obchodů a jejich zaměstnanců i určité typy oblečení. Oblek a kravatu nahradily pohodlné teplákové soupravy a vybavení do outdooru. Prodej pánských polobotek klesl v Británii ve druhém čtvrtletí o 77 %, u dam o 64 %. Naproti tomu vzrostl prodej papučí, a to až o 53 % u mužů a 28 % u žen, píše britský deník The Guardian.

Skutečně katastrofický byl uplynulý rok hlavně pro ženské zaměstnankyně v módním průmyslu. Nejtvrději dopadl na švadleny v Bangladéši, Vietnamu či v Indii, ale pocítili ho i prodávající v kamenných obchodech. Ve Spojeném království přišlo o zaměstnání nejméně 23 tisíc z nich a další ztráty se očekávají.

Podle Guardianu jsou v ohrožení i britští návrháři. Na rozdíl od italských a francouzských značek, které zaštiťují velké luxusní konglomeráty, jsou tamní designéři spíše nezávislí a soustředí se na budování menších značek. Nečekanou díru do peněženek jim udělal pád britského řetězce Debenhams, se kterým léta spolupracovali. Výsledkem byly cenově dostupnější oděvy od luxusních značek.

Prudký převrat ve stojatých vodách módního průmyslu ale vítá řada návrhářů, kteří se zaměřují na udržitelnou módu. Pandemie zdůraznila problém nadměrné produkce a změnila chování spotřebitelů. Někteří designéři, například Giorgio Armani či Dries Van Noten, už oznámili, že sníží počet nových kolekcí, které vychází v rámci jejich značek. Gabriela Hearstová, kreativní ředitelka značky Chloé, zase uvedla, že se její kolekce na příštím pařížském týdnu módy ponese ve znamení udržitelnosti.

Záchrana luxusních módních značek tak nejspíš připadne na bedra Číny. Asijská velmoc už hlásí silný nárůst, k čemuž nejspíš přispělo i uzavření hranic, které donutilo tamní boháče k návštěvě lokálních butiků namísto těch evropských. V srpnu utratili čínští spotřebitelé za módu dokonce o 0,5 % víc než ve stejném měsíci o rok dříve. Konzultační firma Bain & Co předpovídá, že Čína bude do roku 2025 největším trhem pro luxusní zboží. Módní domy si toho už přirozeně všimly a upírají své zraky na východ. Louis Vuitton vynechal pařížský týden módy a pánskou kolekci raději představil v Šanghaji a Tokiu.

Reklama

Doporučované