Znalci kávy ocení, pokud je zrno jejich oblíbené kávy namísto klasické prané cesty připravováno tak, že se plod kávovníku nechá usušit a dužina se strhne mechanicky. Laiky však takové finesy příliš nezajímají. Chtějí, aby jim káva jednoduše chutnala.
V galerii se dozvíte, jak pražírna „šila“ svůj e-shop na míru svých zákazníků, jak postupně rozvíjela svůj byznys, i to, jak souvisí teplota pražení s konečnou chutí kávy. (Pro snadnější procházení galerie klikněte na poslední fotku v náhledu ukazující počet dalších snímků, pozn. red.).
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Pražírna Cafe Eternity praží kávu v Česku 15 let. Patří k jedněm z nejstarších podniků tohoto druhu v novodobé historii země.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Spolumajitel firmy Michal Štusek se k pražené kávě dostal při svém pobytu v USA. Zaujal ho pořad v televizi, který čerstvě upraženou kávu popisoval jako neobyčejně nevšední zážitek.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Zatímco víno má přes 400 aromatických látek, čerstvě upražená káva i přes 800, říkali v pořadu.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Štusek si tak s přítelkyní koupili první pražírnu a začali pražit. Po několika letech se vrátili do Česka a otevřeli si svůj podnik.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Kávu dovážejí z různých zemí světa. Nejdříve jezdili na místo sami, dnes už vědí, co je kde k dostání, a objednávají si přesně to, co chtějí ve svém portfoliu mít.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Takto čekají zelená zrna na upražení ve skladu.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Pražírna sídlící v Albrechticích u Českého Těšína má tři pražicí stroje – první uměl upražit osm kilogramů kávy za hodinu. Nyní se na něm už nepraží a slouží jako muzejní kousek. Druhý stroj dokáže upražit 60 kg/h a třetí 120 kg/h. Vzhledem k tomu, že poptávka po kávě pražírně stoupla, využívá firma nejčastěji třetí stroj.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Takto vypadá příprava na pražení brazilské kávy Yellow Bourbon.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Brazilská káva je u Čechů nejoblíbenějším prodejním artiklem. „Není vyloženě kyselá ani hořká, je spíš sladká, s čokoládo-kakaovými a oříškovými tóny. Když lidé popisují, jakou kávu by si přáli, tak 9 z 10 se přiblíží právě charakteru kávy z Brazílie,“ popisuje Štusek.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Jak dlouho se konkrétní druh kávy praží, záleží na tom, jak intenzivní chuť má výsledná káva mít. Čím silnější má být, tím déle a při vyšší teplotě se musí pražit. S vyšší teplotou a délkou pražení získává káva také vyšší hořkost.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Takto vypadá kontrola pražené kávy. Na snímku je brazilská káva Yellow Bourbon.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Po upražení je třeba kávu zabalit podle objednávek. Některé jsou jednodruhové, další jsou směsi.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Po zabalení putuje káva k zákazníkům.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Pražírna před covidem-19 pořádala pravidelné degustace.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Zjišťovala při nich, jaké parametry jsou pro zákazníky u kávy nejdůležitější.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Zjistila, že se pohled zákazníků liší od profesionálního vnímání. Pražírna tak „ušila“ svůj e-shop na míru klientům. Namísto ceny či druhů řadí nyní kávu podle kyselosti, země původu, intenzity chuti či způsobu přípravy.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy U způsobu přípravy si zákazník může kliknout na jeden z osmi druhů a rozbalí se mu nabídka káv nejvhodnější pro tento konkrétní druh přípravy. U kyselosti neboli acidity se zase dozvídá, jaké kávy mají minimální kyselost, jaké malou, střední, znatelnou a velkou.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy U země původu se zákazníkovi ukáže mapka, kde si může poklikem na konkrétní zemi vybrat druh kávy, a u intenzity chuti se kupující dozví, že souvisí se stupněm pražení – čím většího čísla na 14bodové škále dosáhne, tím je káva hořčejší a intenzivnější.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Investice do výzkumu a internetových stránek se pražírně vyplatila. Koncoví zákazníci nyní dělají 80 procent prodejů pražírny.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Tržby malé firmě v době covidu meziročně stouply o 40 procent. Pražírna také eviduje přes stovku VIP zákazníků, kteří si u ní objednali zboží za více než 100 tisíc korun.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Lidé také začali za kávu utrácet vyšší částky než dříve. Zatímco před pandemií si kupovali nejčastěji kávu v cenové relaci 400 až 700 Kč/kg, dnes mají větší odbyt dražší značky v rozmezí 700 až 800 Kč za kilogram.
Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy Spolumajitel pražírny je přesvědčen o tom, že práce je skvělá věc, ale důležité je také odpočívat. Sobě i svým zaměstnancům proto uspořádal už před lety čtyřdenní pracovní týden. „Myslím, že to je ten nejlepší benefit,“ říká.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Jeden sen by si chtěl Štusek ještě splnit. Etiopská Harrara byla první praženou kávou, kterou v USA ochutnal a která ho tak okouzlila, že se rozhodl sám kávu pražit. Zatím však nenašel vzorky, které by se této první chuti podobaly.
Foto: Cafe Eternity, Seznam Zprávy Štusek však věří, že na ně jednou narazí, a pak dá tuto kávu ochutnat i svým zákazníkům.