Hlavní obsah

Rozmach elektromobility má dnes už jasné limity, budoucnost je ve vodíku

Pořad Byznys index Petra Novotného. Hlavním hostem Martin Peleška, regionální šéf Toyoty, jedné z největších automobilek světaVideo: Seznam Zprávy

 

Reklama

Deset a půl milionu prodaných vozů ročně znamená pozici světové jedničky mezi automobilkami. Toyotě se daří, ale celý sektor zůstává jedním velkým bitevním polem. O tom, jak chce čelit obrovské konkurenci a kde vidí budoucnost pohonů svých vozů, jsme v burzovním studiu Seznamu mluvili s regionálním ředitelem Toyoty Martinem Peleškou.

Článek

Ještě v roce 2016 byla Toyota v prodejích v Česku na 16. místě, letos by měla prodat okolo 4500 aut, což ji řadí na pátou až šestou příčku. „Středobodem všeho je zákazník. Oproti konkurenci děláme několikanásobně více testovacích cyklů, zaměřujeme se na detaily a dlouhodobost,“ vysvětluje Martin Peleška, proč si Toyota dlouhodobě drží přední místa v nezávislých testech spolehlivosti, které dělá například Všeobecný německý autoklub (ADAC) nebo americká agentura na výzkum trhu J.D. Power.

Toyota Motor Company

Vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy či roboty.

Automobilku založil v roce 1937 Kiichiro Toyoda. Sídlí v japonské prefektuře Aiči ve městě Tojota, původně Koromo. Podle automobilky bylo přejmenováno v roce 1959.

Pod společnost spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion.

Na zahraniční trhy začala firma pronikat na konci 50. let: první modely Toyota Crown dorazily do USA v roce 1957.

První oficiální import automobilů Toyota do Evropy se odehrál v Dánsku v roce 1963. Dnes podle automobilky po Evropě jezdí více než 200 000 ekologických vozů značek Toyota a Lexus s hybridním pohonem.

Žijeme v době, která nemá obdoby

Automobilový průmysl čelí řadě výzev. Mnohé se přitom točí okolo nástupu alternativních pohonů. „Co se děje na poli elektromobility v posledních přibližně třech letech a co se navíc čeká v následujících pěti, nemá za stoletou historii automobilismu obdoby,“ míní Peleška.

Rozhovor s Martinem Peleškou, regionálním šéfem ToyotyVideo: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Upozorňuje přitom, že svět není černobílý. „Jestli někdo sní o tom, že za pět let bude podíl elektrických aut 30–40 procent, tak ho asi zklamu. Není možné tak rychle vybudovat dostatečnou infrastrukturu. Reálně bude aut, která se dobíjejí čistě ze zásuvky, jezdit nanejvýše 12 procent,“ predikuje muž, podle kterého se budou do popředí dostávat i jiné alternativní pohony.

Tlak na snižování emisí

Důležitým trendem v automobilovém sektoru je tlak na snižování emisí. Stále přísnější politika Evropské unie vyžaduje, aby do roku 2021 průměrné množství vypouštěného oxidu uhličitého u osobních vozů nepřesahovalo 95 gramů na kilometr.

„Emisní limity jsou velice přísné, ale podle nás splnitelné. Automobilky tomu musejí jít naproti. Naše cesta je v hybridních zařízeních, jejichž emisní stopa je na úrovni 75–95 gramů na kilometr,“ vysvětluje přístup Toyoty její regionální ředitel.

První sériově vyráběný vodíkový vůz

Prvním výrobcem automobilů poháněných vodíkovým palivovým článkem byla jihokorejská automobilka Hyundai. S technologickým vývojem začala v roce 1998 a v roce 2013 představila první sériově vyráběný automobil s pohonem čistě na vodík – Hyundai ix35 Fuel Cell. Následovalo i SUV Hyundai NEXO.

Automobilka chce do roku 2025 představit hned osmnáct modelů vybavených alternativními pohony. Podle informací médií plánuje ve svém českém závodě v Nošovicích začít už v příštím roce vyrábět elektromobil Kona. Už dříve tam začala produkovat hybridní verzi modelu Tucson.

Firma nabízí především technologii full hybrid, která kombinuje spalovací motor s elektromotorem a se kterou je automobil schopen určitou vzdálenost ujet čistě na elektřinu. „V Česku prodáváme okolo 40 procent všech aut s hybridním pohonem, u značky Lexus je to dokonce přes 90 %,“ přidává prodejní statistiku Peleška.

Budoucnost? Vodík

Budoucnost pohonných jednotek vidí Toyota především ve vodíku, se kterým úspěšně experimentuje přes deset let. Na posledním autosalonu v Tokiu představila již druhou generaci svého vodíkového automobilu Mirai, který zvládne na jedno natankování až 700 kilometrů, a to bez emisí. „Chemickou reakcí vodíku a kyslíku vzniká v palivovém článku elektrická energie, která pohání auto. Vodíkové auto je vlastně elektrické, nepotřebuje ale přitom žádnou domácí zástrčku nebo rychlodobíjecí stanici,“ vysvětluje výhody paliva budoucnosti Martin Peleška, ředitel Toyota Central Europe – Czech.

Škoda Auto a elektromobilita

Mladoboleslavská Škoda Auto vsadila na elektromobilitu. Do roku 2025 chce nabídnout pět typů vozidel, poháněných výhradně elektromotory.

V příštím roce automobilka plánuje prodat v Česku nejméně 3200 aut na elektrický pohon. Z toho 2500 vozů bude elektrické Citigo iV a zhruba 700 aut Superb v provedení plug-in hybrid.

Reklama

Doporučované