Hlavní obsah

Sama řídí, sama jede. Harley-Davidson vyvíjí nepřeklopitelnou motorku

Foto: https://www.pexels.com/cs

Ilustrační foto.

Reklama

Jet šnečí rychlostí nebo manipulovat na parkovišti se strojem vážícím několik set kilogramů je oříšek i pro okřídlené motorkářské matadory, natož pro úplné začátečníky. Ale na problému s rovnováhou se už pracuje.

Článek

Pokud se řekne slovo chopper, každý zasvěcený motorkář i úplný amatér si vybaví amerického výrobce Harley-Davidson a jeho proslulé stroje. Ty vyrábí už od roku 1903 a přežil všechny krize, které mu stály v cestě. Nicméně i oblíbený podnik v současnosti ztrácí pevnou půdu pod nohama a snaží se vymyslet, jak zvednout prodej.

A nemůže za to pouze koronakrize, výrobci přirozeně stárne fanouškovská základna a navíc má potíže s přilákáním nových kupujících.

Stabilita především

Americký mistr motorek si proto nechal patentovat samovyrovnávací gyroskop, aby zabránil i méně zběhlým jezdcům v trapném pádu ze stroje v nízké rychlosti. Ono se není čemu divit, stroj společnosti váží několik set kilogramů a manévrování není lehkou záležitostí. S informací přišel motoristický server Cycle World.

Záměrem firmy, jak ho odhaluje nová patentová přihláška, je přidat gyroskop, který pomůže udržet rovnováhu při stání a při nízké rychlosti.

Foto: https://www.rideapart.com

Nápad společnosti Harley-Davidson na přidání gyroskopu uvnitř úložného prostoru je navržen tak, aby pomohl udržet kolo ve vzpřímené poloze při nízkých rychlostech.

Samotné zařízení tvoří těžký setrvačník, kterým otáčí elektrický motor. Během normální jízdy by nebyl aktivní a kromě své hmotnosti by chování motocyklu nijak neovlivnil. Při nízkých rychlostech pod zhruba pět kilometrů v hodině by se gyroskop aktivoval, setrvačník ukotvený tak, aby se mohl otáčet ve všech směrech, by pomáhal řidiči manévrovat a vše by řídil počítač.

Samostatné zařízení

Právě na fakt, že celé zařízení pracuje samostatně, dává americká společnost velký důraz. Celá gyroskopická jednotka a její počítač jsou zabudovány do horního kufru. To znamená, že k provozu potřebuje pouze elektrické napájení a může být dodatečně namontován prakticky na jakoukoliv motorku.

Pro nové jezdce to znamená, že si zařízení mohou odmotnovat, až si budou svými dovednostmi jistí a nebudou ho potřebovat. A pro stárnoucí motocyklisty to znamená, že mohou dovybavit další stroje kvůli bezpečnosti. Patentovaný design ukazuje jednotku, která je samostatná a mohla by být potenciálně dovybavena téměř u všech modelů.

Foto: https://www.rideapart.com

Zařízení bude spolupracovat se senzory, díky kterým pozná, kdy má zabrat.

I když patentová přihláška zdaleka není zárukou toho, že by se nápad přenesl do výroby, pokud se ukáže, že je patent funkční, mohl by to být revoluční doplněk k dalším nabídkám společnosti.

Navíc patent podaný v Německu v loňském roce a v USA v roce 2018 nelze označit za průlomový. Už před dvěma lety představil výrobce BMW R1200GS jako autonomní motorku, která umí skoro vše. Navíc gyroskopy používala také japonská Yamaha či Honda.

Reklama

Související témata:

Doporučované