Hlavní obsah

Schůzky řeším rychle. Havlíček vysvětloval, jak uřídí dva resorty

Karel Havlíček vysvětloval, jak uřídí dvě ministerstva. S nadsázkou tvrdil, že musel poslance přesvědčovat, že nedostane infarkt.

Reklama

Téměř hodinu a půl obhajoval před poslanci na hospodářském výboru ministr Karel Havlíček, jak stíhá práci na dvou ministerstvech. Schůzky prý zvládá lépe než kolegové.

Článek

Ministr Karel Havlíček, který aktuálně řídí dopravu i průmysl, přijel ve středu popsat poslancům na hospodářském výboru svoji představu toho, jak může jeden člověk uřídit dva důležité resorty.

„Nechci se chlubit,“ začal svůj proslov k novinářům Havlíček. A pokračoval následujícím výčtem: V práci jsem před šestou ráno, končím po desáté večer, jedu většinu víkendů a v plánování schůzek jsem rychlejší než kolegové.

„Když si to dopočteme, tak si myslím, že nic nešidím,“ shrnul to Havlíček. Svou výkonnost dokládá mimo jiné tím, že na jednání se u něj téměř nečeká.

„Možná je dávám rychleji než na jiných resortech,“ podotýká Karel Havlíček s tím, že v případě potřeby je schopný se s lidmi sejít do dvou tří dnů nebo reagovat i okamžitě.

A pochlubil se i dalším úspěchem. Podařilo se mu dokončit nové schéma řízení ministerstva dopravy. „V pondělí ho budu dávat na vládu a obratem se budou vypisovat výběrová řízení na klíčové sekční náměstky,“ popsal ministr.

Průběh diskuse s dvojitým ministrem byl přitom překvapivě neveřejný. Hned v úvodu si poslanci odhlasovali, že se ze slyšení vyloučí veřejnost, tedy zejména novináři.

Poslanci se na tom prý dohodli předem. „Udělali jsme to z toho důvodu, že když jsou jednání uzavřená, tak se jako poslanci dozvíte víc, než když u toho sedí novináři a hosté jsou uvolněnější,“ řekl předseda výboru Radim Fiala z SPD.

I ostatní poslanci pak podotkli, že se díky tomu dozvěděli zhruba o deset procent více informací. „Neměl bych problém, kdyby byl výbor otevřený. Nebyla to otázka, že by se něco skrývalo, ale asi se chtělo diskutovat více odborně,“ okomentoval to Havlíček.

Věří, že poslance přesvědčil a že na výboru získal podporu. „Když to řeknu s nadsázkou, tak tam byla spíše obava, abych nedostal infarkt,“ usmíval se ministr.

Není to v lidských silách

Zejména opoziční poslanci ale odcházeli nepřesvědčeni. „Myslím si, že to není v lidských silách, aby jeden člověk zvládl dvě takto velká ministerstva,“ řekl Vojtěch Munzar (ODS) a je dál přesvědčený, že ministr bude muset hodně pravomocí delegovat na své podřízené.

„Odpověděl mi, že si mapuje situaci,“ líčí Munzar, jak podle něj ministr reagoval na jeho otázku, jestli svým podřízeným na ministerstvu dopravy věří.

Pirátovi a místopředsedovi hospodářského výboru Martinu Jiránkovi vadilo, že ministr Havlíček vyjmenovával příliš mnoho priorit, kterým se chce osobně věnovat. Za obě ministerstva jich prý bylo až 25. „Je toho opravdu mnoho. Kdyby nám řekl čtyři, pět nebo šest priorit, tak bych mu i věřil,“ konstatoval Jiránek.

Andrej Babiš své rozhodnutí vložit důvěru v jednoho ministra na dvou resortech hájí. „Kritizují to lidé, kteří v životě řídili maximálně auto. Já i pan Havlíček jsme řídili byznys. A svou bývalou firmu jsem i při 35 tisících zaměstnancích zvládl řídit přes sedm lidí,“ uvedl v rozhovoru pro server Blesk.cz.

Odmítl také, že by hnutí ANO resort dopravy nezvládalo, když jej řídí již přes šest let a výstavba dálnic v tomto období vázla. „V období 2013–2017 se dálniční síť rozrostla jen o 79 kilometrů, to je v průměru o 16 kilometrů ročně. Pro dodržení cílového stavu dobudování 2 073 kilometrů dálnic do roku 2050 by bylo nutné počínaje rokem 2018 průměrně ročně zprovoznit 25 kilometrů dálnic. V roce 2018 však byl zprovozněn pouze jediný kompletní nový úsek dálnice o délce 3,77 kilometru,“ píše se ve zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu.

„Jak jste přišel na to, že resort není stabilizovaný?“ obořil se Babiš na moderátora Blesku. „Zvýšili jsme rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury z 24 miliard na 54 miliard. Zdědili jsme resort s nevykoupenými pozemky a nepřipravenými stavbami. Za ODS stál kilometr dálnice 400 milionů korun, teď je to 250 milionů,“ vypočítal premiér. A připomněl, že v Národním investičním plánu je 75 procent prostředků vyčleněno na infrastrukturu.

Reklama

Související témata:
Řízení státu

Doporučované