Hlavní obsah

Kadeřníci v ilegalitě. K ostříhání potřebujete tajnou šifru

Foto: Shutterstock.com

Kadeřnické salony jsou nyní prázdné. Kdy se znovu zaplní bez porušování pravidel? Ilustrační snímek.

Reklama

Kadeřníci, pedikéři, kosmetičky či maséři musí mít zavřeno. Lidé však jejich služby vyžadují, a tak si je zvou domů, což je i v karanténě povoleno. Kadeřníkům však často chybí potřebná razítka, a tak stříhají načerno.

Článek

Čechům vadí vrabčí hnízda na hlavách, přerostlá strniště na obličeji či zarostlé nehty a po měsících omezených styků se chtějí cítit dobře. Provozovny jsou však zavřené, a tak často na internetu hledají kadeřníky ochotné za nimi dojíždět. Vědí, že to je ošemetné, protože kvůli riziku onemocnění covidem-19 by se měli nechat ošetřit jen ve výjimečných případech.

Co je však výjimečný případ? V šedé zóně je tak lepší našlapovat opatrně. „Čau holky, pouštím se trochu na tenký led, no snad nedostanu bídu. Není tu nějaká kadeřnice, co by mě dokázala šmiknout i v této době? Začínají mi ty vlasy přerůstat přes hlavu a obličej a vůbec nervy,“ táže se na Facebooku Adéla S. a hned se jí od kamarádek dostává rad, na koho se má obrátit.

A podobných žádostí jde na sociálních sítích najít stovky. Upravit střih však nechtějí jen ženy. „Nevíte o někom, kdo stříhá doma? Vážně už se potřebuji ostříhat, nerad bych chodil jak nějaký bezdomovec,“ ptá se muž s přezdívkou Jarý Bayer.

Tajné schůzky u garáží

Ještě opatrněji si však počínají ti, co chtějí ostříhat, ale chodí přímo tajně do kadeřnických provozoven, kde to je pro kadeřníky i jejich hosty často komfortnější a hygieničtější než se nechat ostříhat či oholit doma.

„Jsem voják a potřebuji chodit upravený. Když se člověk holí sám, dopadá to hrozně, a tak potřebuji využívat služeb profesionála. Je to skoro partyzánská činnost. Postranní uličkou vcházím ke garážím na smluvenou dobu, a když je kolem klid, vejdu vedlejším vchodem do domu tak, abych nevzbudil podezření. Tam už mě čeká holič a pouští mě opatrně dovnitř,“ říká mladý muž z Prahy, který nechce uvést své jméno, aby neohrozil holiče i sebe.

Že je třeba dodržovat opatrnost, potvrzuje i holič s dvanáctiletou praxí. „S klienty, kterým věřím, se dohadujeme na Messengeru. Ale když se mi ozve někdo nový, tak odpovídám, že to necháme na dobu, až se otevřou salony,“ popisuje svůj postup potvrzování zakázek Jaroslav T. ze Středočeského kraje.

Kadeřnice z Moravskoslezského kraje udává důvod, proč jsou všichni opatrní. „Lidé jsou zlí a jsou schopni vás udat kvůli stokoruně,“ říká Marcela B.

Tajné šifry i sleva

Pedikérka Miroslava dokonce používá na sjednávání schůzek šifry. „Do provozovny pouštím lidi druhým vchodem. Jen ty, co znám velmi dobře. V telefonu však o tom mluvíme tak, že se sejdeme v tolik a v tolik na kávě u okénka. Děti už se mi smějí, zda mi z tolika kávy nebude špatně,“ popisuje dnešní práci žena s mnohaletou praxí.

Některé salony posílají svou nabídku bývalým klientům e-mailem a nabízejí povolenou nabídku chození do domácností, což je například Gentleman Store Barbershop, jenž své zákazníky láká nejen na parádní střih v pohodlí domova, ale i na 30procentní slevu v případě ostříhání dvou zájemců najednou.

Foto: T&H, Seznam Zprávy

Dorazte k nám, vyzývá holičství Truefitt & Hill Czech Republic. Podle personálu to je však prý nepřesná informace, kadeřníci vyrážejí za zákazníky domů.

Jiné je odvážně zvou do improvizované „Barber Lounge“, což má být nově otevřená mobilní služba, kam mají lidé dorazit a kde kromě upraveného zevnějšku čeká na klienty i káva a kapka alkoholu. Takto láká své klienty například společnost Truefitt & Hill Czech Republic, která se definuje jako nejstarší holičství na světě, jež dorazilo už i na pražské Vinohrady.

Když se redakce Seznam Zpráv holičství ptala, jak jde dohromady docházka za klienty do domu a zároveň chození klientů do improvizovaného salonu s kávou a alkoholem, slečna na telefonu po poradě s kolegy řekla, že to je nešťastná formulace a že kadeřníci docházejí k zákazníkům domů.

Obavy při poskytování kadeřnických a podobných služeb vycházejí také z toho, že kromě lidí, kteří podnikají nelegálně v uzavřených salonech, by i ti, kteří docházejí k zákazníkům domů, měli mít při zřizování živnosti uvedenou v provozním řádu takzvanou docházkovou činnost. Tu má však podle Asociace kadeřníků ČR jen minimum živnostníků.

Hrozí velké pokuty

„Kadeřníků je v Česku odhadem 60 až 70 tisíc. Těch, kteří mohou provozovat mobilní kadeřnictví, je jen pár procent (kdo tuto činnost schválenou nemá, hrozí mu pokuta až 1 milion korun, pozn. red.). Celé to je nešťastné. V domácnostech jsou horší hygienické podmínky než v salonech. A ti, kdo docházejí do domácností, ať už legálně, či nelegálně, přetahují klienty ostatním kadeřníkům, kteří jsou velmi naštvaní, protože to kazí celý jejich těžce budovaný byznys,“ říká předseda správní rady Asociace kadeřníků ČR Václav Pražák.

Podle něj by bylo daleko čitelnější a hygienicky lepší salony otevřít, například za podmínky vstupu jednoho klienta do provozovny, nebo zakázat chodit do rodin všem. Pražák zároveň počítá s tím, že po 22. lednu, do kterého platí nouzový stav, se už provozovny otevřou.

„Nedovedu si představit, že by to dále pokračovalo za podmínek, které jsou nyní nastavené. Kompenzace nestačí kadeřnicím, které jsou často samoživitelkami, uživit rodinu a navíc v praxi na kompenzace z různých důvodů zdaleka nedosáhnou všichni,“ dodává Pražák.

Loni podle něj ukončilo kadeřnickou činnost 3640 lidí, což je o 40 procent více než o rok dříve, a pokud by salony zůstávaly dále zavřené, bude počet kadeřníků dále ubývat.

Kdo může poskytovat služby doma

„Podle zákona o ochraně veřejného zdraví se v případě kadeřnictví jedná o činnost epidemiologicky závažnou (stejně tak pokud jde o holičství, manikúru, pedikúru, kosmetické, masérské, regenerační a rekondiční služby, solárium a činnost, při níž je porušována integrita kůže). Osoba toto provozující je povinna vypracovat provozní řád. V provozním řádu uvede podmínky činnosti, použití strojů, přístrojů a dalších zařízení, zásady prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění, ke kterým by mohlo dojít nesprávně poskytnutou službou, včetně podmínek dezinfekce a sterilizace, zásady osobní hygieny zaměstnanců a ochrany zdraví spotřebitele, způsob zacházení s prádlem a očisty prostředí provozovny.

Tento provozní řád schvaluje KHS a provozovatel je povinen tento provozní řád dodržovat. Pokud provozovatel nezajistí dodržení provozního řádu, může mu být uložena pokuta až do výše 1 mil. Kč. Provozní řád se může také měnit, avšak opět se souhlasem KHS.

Aktuálně nastavená opatření neumožňují poskytování uvedených činností v provozovně, mimo provozovnu však může poskytovatel služby fungovat pouze za shodných podmínek jako za „normální situace“, opatření neobsahují v tomto směru nějaký „generální pardon“. Tzn. pokud před epidemií poskytoval v souladu se zákonem o ochraně veřejného zdraví, případně živnostenským zákonem a jinými předpisy, své služby i mimo provozovnu, může tak činit i nyní. Pokud tak činit nemohl, nemůže ani nyní.“

Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví

Reklama

Doporučované