Hlavní obsah

Se zásobováním čerpacích stanic začala ve Velké Británii pomáhat armáda

Foto: Profimedia.cz

Dostupnost paliv se ve Velké Británii zlepšuje, největší problémy však nadále přetrvávají v Londýně a na jihovýchodě země.

Reklama

Asi 200 vojáků britské armády začalo pomáhat s rozvozem pohonných hmot ze skladů na čerpací stanice. Země tak chce stabilizovat jejich dodávky po chaotickém týdnu.

Článek

Británie od pondělí nasadí vojenské řidiče cisteren, kteří budou zásobovat čerpací stanice pohonnými hmotami. Země tak chce stabilizovat jejich dodávky po chaotickém týdnu, kdy docházelo k panickému nakupování. Mnohé čerpací stanice jsou zavřené, před jinými se tvoří fronty a dochází na nich k potyčkám.

Nově nastupující řidiči nákladních vozidel se seznámili s jejich vybavením a absolvovali školení o bezpečnostních postupech, píše web BBC.

Největší nedostatek paliva je v Londýně a jihovýchodní Anglii. Britská asociace prodejců pohonných hmot (PRA) v neděli uvedla, že krize je prakticky u konce ve Skotsku, Walesu, na severu a v oblasti Midlands, více než pětina čerpacích stanic je ale stále na suchu.

Nedostatek benzinu a nafty přetrvává v Londýně a jihovýchodní Anglii, kde 22 procent čerpacích stanic nemělo k dispozici žádné palivo. Šéf asociace PRA Gordon Balmer odhadl, že by mohlo trvat týden až deset dní, než se situace vrátí k normálu.

Hlavním problémem je, že není dostatek řidičů, kteří by dokázali pohonné hmoty dopravit na čerpací stanice. Odhaduje se, že zemi chybí více než 100 tisíc řidičů nákladních automobilů.

Britský ministr financí Rishi Sunak v pondělí ale ujistil, že situace se zlepšuje. „Jako mimořádné preventivní opatření jsme povolali řidiče navíc,“ potvrdil ministr Sunak rozhlasové stanici LBC. „Myslím, že už víc než týden se situace každým dnem zlepšuje… a protože poptávka se vrátila na normálnější úrovně, máme silné očekávání, že se věci vyřeší samy od sebe,“ řekl Sunak.

Šest klíčových dat krize pohonných hmot

Dne 23. září BP dočasně uzavřela některé čerpací stanice kvůli nedostatku řidičů kamionů. O dva dny později se začaly tvořit dlouhé fronty u čerpacích stanic, z nichž mnohé byly prázdné. Vláda ten den oznámila dočasný vízový režim, který umožní 5 000 řidičů nákladních automobilů pracovat ve Spojeném království v předvánočním období.

27. září Británie uvedla do pohotovosti armádu, aby pomohla s dodávkami pohonných hmot na čerpací stanice, které trpí jejich nedostatkem. Dalšího dne se situace na čerpacích stanicích podle premiéra Borise Johnsona stabilizovala. PRA tehdy uvedla, že tlak na pumpách začíná polevovat.

Dne 2. října zůstávaly dodávky benzinu v Londýně a jihovýchodní Anglii podle PRA v kritickém stavu, navzdory „výraznému zlepšení“ v celé zemi. Dnes začala pohonné hmoty rozvážet armáda.

Krize začala před více než 10 dny, kdy společnost BP oznámila, že jí na řadě benzinových stanic došlo palivo. To přimělo motoristy tankovat více než obvykle, dodávky poté již vůbec nebyly schopny udržet krok s poptávkou.

Mnoho odvětví britské ekonomiky, včetně potravinářských firem a prodejců benzinu, je postiženo chronickým nedostatkem řidičů nákladních automobilů. Britové z toho viní zejména faktory jako pandemie onemocnění covid-19, brexit, stárnutí pracovní síly a daňové změny.

David Charman, který provozuje garáž Parkfoot ve hrabství Kent, řekl pro BBC, že obnovení dodávek je velkým úkolem. „Tohle už není panické nakupování, tohle jsou lidé, kteří čekali tak dlouho, jak jen mohli, a teď nemají palivo,“ řekl.

Johnson v neděli prohlásil, že čerpací stanice nestačí doplňovat své zásobníky právě kvůli vysoké poptávce. Odmítl rovněž, že by vláda chtěla krizi řešit zvýšením imigrace.

„Cesta dopředu pro naši zemi nevede skrze zatažení za páku nekontrolované migrace a umožnění obrovskému množství lidí, aby sem přišli pracovat,“ řekl v pořadu televize BBC. „Nechci se vracet ke starému neúspěšnému modelu nízkých mezd a nekvalifikovaných pracovníků podpořenému nekontrolovanou migrací,“ dodal premiér.

Co způsobilo nedostatek řidičů?

Důvodů je celá řada, postiženo bylo mnoho zemí v Evropě. Velká Británie byla ovšem zasažena obzvláště silně. Po brexitu se mnoho evropských řidičů vrátilo do svých domovských zemí nebo se přestěhovalo jinam. Práce ve Spojeném království byla totiž spojena s další byrokracií na hranicích, což mělo dopad na jejich příjmy.

V důsledku pandemie se ještě více řidičů vrátilo do svých domovských zemí a jen málo z nich se vrátilo zpět do Británie. Mezitím někteří starší řidiči odešli do důchodu a kvůli Covidu vzniklo obrovské zpoždění ve zkouškách řidičů těžkých nákladních vozidel.

Britští ministři opakovaně popřeli, že by benzinová krize jakkoli souvisela s brexitem, a nedostatek šoférů označují za globální problém, ačkoli jiné západoevropské země se s frontami před benzinkami nepotýkají. Také Sunak v pondělí zopakoval, že nedostatek řidičů kamionů není jen britský problém, ale i evropský a mimoevropský.

„Chci, aby lidé věděli, že děláme, co můžeme, abychom zmírnili některé z těch problémů, s nimiž můžeme něco udělat,“ ujistil britský ministr financí.

Reklama

Doporučované