Hlavní obsah

Sekundy před katastrofou. Kamery zachytily okamžik kolapsu janovského mostu

Italské úřady zveřejnily záběry z bezpečnostních kamer přímo na mostě.Video: Lukáš Marek, AP

 

Reklama

Zodpovědnost za pád mostu má určit vyšetřování, tragédie však způsobila v Itálii obrovskou vlnu rozhořčení, která se obrátila proti vládním úřadům i provozovateli dálnice, firmě Autostrade per l'Italia.

Článek

Úřady zveřejnily další video vztahující se k tragédii v Janově. Tentokrát jde o záznam z bezpečnostních kamer přímo na mostě. Na záběrech je vidět řada aut, která po mostě přejíždí, v dalším okamžiku se dva z pilířů hroutí k zemi v oblaku prachu. Na dalších záběrech je pak vidět už jen změť ocelových lan a kusů betonu.

Záběry hasičů, jak zajišťují oblast okolo mostu:

Video: AP

Hasiči v noci na dnešek a dnes ráno přerušili své operace pod zříceným dálničním mostem v Janově v důsledku nečekaného skřípavého zvuku vycházejícího z východního pilíře zbytku konstrukce. Italský ministr vnitra Matteo Salvini mezitím oznámil, že hasiči, kteří v únoru stav mostu zkoumali, zaznamenali opotřebení.

Zvuk vycházející z východního pilíře zbytku konstrukce byl podle svědka citovaného agenturou ANSA zaznamenán v noci na dnešek. V důsledku toho přerušili hasiči pátrání po osobních věcech obyvatel již evakuovaných bytů pod mostem. Podle hasičů zvuk nezpůsobil vítr.

Italská televize RAI dnes informovala, že autor janovského mostu Riccardo Morandi již před téměř 40 lety varoval před následky koroze kovových částí stavby a navrhoval kvůli tomu se co nejdříve pustit do náročných restauračních prací. Morandi upozornil, že koroze je na mostu intenzivnější než na podobných stavbách v jiných lokalitách v důsledku agresivnějšího okolního ovzduší ovlivňovaného působením blízké ocelárny.

Jak se stavěl janovský most:

Video: AP

Inženýr v roce 1979, tedy 12 let po otevření mostu v roce 1967, ubezpečil, že betonové obložení dobře chrání kovový skelet a lana. Doporučil ale je pro jistotu natřít ještě chemicky odolným materiálem. „Dříve nebo později, možná za pár let, bude nutné se uchýlit k ošetření,“ napsal Morandi ve své zprávě s tím, že bude nutné odstranit všechny korodující prvky a nahradit je. Morandi se už v současnosti nemůže kritice bránit, zemřel v roce 1989.

Při pádu dálničního mostu minulý týden zahynulo 43 lidí, 18 z nich bylo pohřbeno v sobotu při státním pohřbu. Na 600 lidí muselo být evakuováno z budov pod zbytky mostu.

Reklama

Doporučované