Hlavní obsah

Škoda chystá novou generaci Fabií. Odbory se bojí, že VW přesune výrobu

Foto: Škoda Auto

Ilustrační fotografie.

Reklama

Do médií pronikají první informace o čtvrté generaci Škody Fabia. Podle škodováckých odborářů se však spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat, který rovněž patří do koncernu Volkswagen.

Článek

Nová Škoda Fabia by se měla světu představit už příští rok. Nejprve se hovořilo o premiéře na konci roku, následně se však objevila informace, že Škodovka stihne debut ještě dříve, uvedl server Auto.cz. A právě Fabia je modelem, jehož výroba je v Česku ohrožena, varují odboráři. Jde o rizikovou situaci, podle odborářů záleží na tom, kdo převezme vedení Seatu, protože nynější šéf Luca de Meo totiž odchází, uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Ve hře je také osud výroby modelu Superb v Česku. „Přetahujeme se o produkty. Ohrožen je nadále model Superb, o němž mělo být rozhodnuto do konce loňského roku, zatím k tomu ale nedošlo,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Podle něj se měl začít Superb vyrábět společně s Volkswagenem Passat v novém závodu v Turecku, jeho příprava ale byla pozastavena kvůli tamní napjaté situaci.

„Do budoucna zůstává vize, že Superb od nás půjde pryč, případně vytíží jiný ze stávajících závodů Volkswagenu v Evropě,“ uvedli odboráři.

Budoucnost jednotlivých modelů musí odbory zohlednit v blížícím se kolektivním vyjednávání o růstu mezd. První kolo vyjednávání se uskuteční 11. února, kde obě strany předloží své návrhy. Vyjednávací tým odborů má již stanovený minimální růst mezd, který bude požadovat. Dosáhnout ho chce všemi možnými prostředky, odbory již například zahájily přípravu časově neomezené stávky. K té by ale podle týdeníku přistoupily až v krajním případě, kdy selžou ostatní metody. „Budeme postupovat podle zákona o kolektivním vyjednávání,“ říká Povšík.

Škodovky mimo Česko

V prosinci loňského roku zahájila Škoda Auto výrobu svého SUV modelu Karoq v ruském Nižním Novgorodu. Od podzimu 2020 jej bude vyrábět i závod Volkswagenu v Bratislavě. Ruský závod je po továrnách v Kvasinách, Mladé Boleslavi a v čínském Ning-po dalším výrobním místem Karoqu. V Bratislavě už Škoda vyrábí svůj nejmenší model Citigo iV, který má jako první Škoda plně elektrický pohon.

Další vozy Škoda vznikají v různých továrnách koncernu Volkswagen i v Indii, Rusku a Číně.

Reklama

Související témata:

Doporučované