Hlavní obsah

Škoda Transportation roste, Kellner jí koupil v Turecku automobilku

Foto: Temsa

Autobus od firmy Temsa, tento model pohání elektřina.

Reklama

Skupina PPF Petra Kellnera dokončila koupi polovičního podílu v tureckém výrobci autobusů Temsa. Je to další impuls pro její soustavně posilující Škodu Transportation.

Článek

„Právě jsme získali poloviční podíl v tureckém výrobci autobusů Temsa. Druhou polovinu vlastní Sabanci Holding. Pro PPF je to vstup na 25. trh světa a pro naši @SkodaPlzen_CZ příležitost pro rozvoj moderních ekologických produktů,“ oznámila PPF dnes ráno na svém twitterovém účtu.

Podle šéfa představenstva Škody Petra Brzeziny znamená získání sesterského výrobce autobusů v Turecku pro Škodovku významný posun. „Škoda Transportation je lídrem ve výrobě trolejbusů, máme jich asi 14,5 tisíce vyvezených do Evropy i mimo ni. S Temsou bude určitě prostor pro řadu synergií,“ řekl Brzezina při rozhovoru pro Seznam Zprávy Byznys ve Studiu Burza.

Škoda Transportation

Největší česká strojírenská skupina, hlavní dědic Škody Plzeň.

PPF ji převzala na jaře roku 2018. Vstup PPF do Škody byl překvapivý, o zadluženou firmu se předtím dlouhodobě ucházeli čínská korporace CRRC nebo český miliardář Daniel Křetínský.

Pod Kellnerovou vládou skupina systematicky roste, dnes má pobočky v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku.

V Česku zaměstnává zhruba 5300 lidí.

Temsa Ulaşim Araçlari je přes padesát let stará firma z města Adana, která je největším tureckým výrobcem autobusů a lehkých nákladních aut. Během své existence vyvezla produkty do sedmi desítek zemí. Koncem loňského roku se ale dostala do finančního kolapsu a musela přerušit výrobu. PPF zahájila jednání o jejím převzetí letos v únoru, nyní akvizici dotáhla do konce.

Hlavní doménou dnešní Škodovky jsou vlaky a tramvaje. Trolejbusy dělá ve své dceřiné firmě Škoda Electric. Letos je dodává například slovenskému Prešovu nebo norskému městu Bergen. Autobusům se plzeňská strojírenská skupina nevěnuje, podle Brzeziny jde ale o příbuzné obory. „My dnes víc a víc pronikáme do sféry elektrobusů, do budoucna chceme dělat i vodíkové autobusy, takže předpokládáme, že spolupráce s naší sestrou v Turecku bude do budoucna velmi významná,“ řekl Brzezina.

PPF převzala Škodu Transportation předloni na jaře. Skupina od té doby roste. V Česku nyní dokončuje převzetí ostravské společnosti Ekova Electric, která se specializuje na opravy na servis vozidel pro městskou dopravu. Do budoucna se tu počítá i s výrobou nových tramvají. Podle Hospodářských novin krouží Škoda i kolem továrny, kterou ve francouzském Reichshoffenu prodává železničářský koncern Alstom. Zájem o jeho převzetí Brzezina v rozhovoru nevyloučil, nechtěl ale zatím otevřenou transakci komentovat.

Nabírá stovky lidí

Škoda neroste jen akvizicemi, letos oznámila obří investice. V Ostravě chce do dvou let za miliardu korun zdvojnásobit kapacitu ve své Škoda Vagonce. V další vagonce Pars Nova v Šumperku slibuje do čtyř let zvednout výrobu o třetinu s vynaložením 460 milionů korun. A v domovském plzeňském závodě investuje přes 800 milionů korun do posílení svých testovacích a vývojových kapacit. Přijímá také stovky zaměstnanců, jen v Plzni má její personál posílit o tisícovku lidí.

Loni Škodovka také nabrala rekordní objem zakázek za více než 40 miliard korun. „Máme zajištěnou práci na čtyři roky dopředu, potřebujeme nové kapacity,“ řekl Petr Brzezina v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Škodovka ale zatím nedokázala přetavit svůj růst v trvalý zisk. Loni se propadla do ztráty 320 milionů korun, tržby jí klesly proti předloňsku o téměř 16 procent na 9,9 miliardy korun. Podle Brzeziny by se skupina měla letos dostat k nule a v dalších letech začít vydělávat.

Reklama

Související témata:

Doporučované