Hlavní obsah

Škoda ukáže novou verzi nejprodávanějšího českého auta. Tady jsou jeho předchůdci

Historie modelu Škoda Octavia. Který prezident seděl v první verzi, kolik platů stála tehdy zákazníka a jak vypadá nejnovější generace?Video: Jan Marek

 

Reklama

Automobilka Škoda Auto vyrobila od roku 1959 již přes 6,5 milionu vozidel Octavia všech generací. Na model z konce 50. let navázal v 90. letech nově vyvinutý vůz, který měl se svým předchůdcem společné pouze jméno. Novodobá Octavia má již tři generace, v pondělí největší tuzemská automobilka oficiálně představí novou, čtvrtou generaci.

Článek

Je to nejprodávanější model největší tuzemské automobilky. Možná proto přitahuje pondělní premiéra nové generace Octavií tolik pozornosti. Pojďte s námi probrat, co čtvrté verzi tohoto modelu předcházelo.

Garáž.cz o nové Octavii

Podrobné informace o nové Škodě Octavii najdete na specializovaném webu Garáž.cz.

Historických Octavií, která se vyráběla od roku 1959 do roku 1971, vzniklo celkem 360 tisíc kusů, z toho 54 tisíc exemplářů ve verzi kombi. Od roku 1964 se ale vyráběla již jen verze kombi, dvoudvéřovou Octavii nahradila nová řada vozů Škoda 1000 a 1100 MB.

1992: Začal vývoj první generace novodobé Octavie

V úterý 3. září o šest let později navštívil automobilku v Mladé Boleslavi tehdejší prezident Václav Havel, aby slavnostně otevřel nový závod. Téhož dne začala sjíždět ze zcela nové výrobní linky nová éra škodovky.

Foto: Jan Marek

První generace Škoda Octavia.

Liftback s výklopnými pátými dveřmi o dva roky později doplnilo také kombi. Do listopadu 2010 vzniklo 970 tisíc liftbacků a více než 470 tisíc kombi Octavia první generace. Od roku 2004 se první generace prodávala pod názvem Octavia Tour, a to souběžně s druhou generací.

2004: v Ženevě se ukázala druhá generace

Škoda Octavia II přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. Mezi lety 2004 a 2013 vzniklo 1,6 milionu liftbacků a 900 000 kombi druhé generace Octavie.

Foto: Jan Marek

Druhá generace Škoda Octavia.

2012: třetí generace opět doma

Základní motor je zážehový tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW. Nejvýkonnější variantou se pyšní ve verzi RS 245 se 180 kW. Nicméně klasická Octavia RS nabízí výkon 169 kW.

Třetí generace Octavie se vyrábí od listopadu 2012, premiéru si odbyla v Mladé Boleslavi v prosinci. O pět let později, v únoru 2017, prošla modernizací. Současnou generaci si koupilo přes 2,5 milionu zákazníků.

Foto: Jan Marek

Třetí generace Škoda Octavia.

Škoda i v zahraničí. Výbavové stupně

Kromě hlavního výrobního závodu aktuálně sjíždějí vozy Octavia z výrobních a montážních linek také v zahraničí, a sice v Číně, Indii, Rusku, Kazachstánu i Alžírsku.

Octavie se vždy daly pořídit v různých výbavových stupních. U původní generace Octavie z 50. a 60. let se výbavy lišily zejména podle exportních trhů a toho, jak si je importér navolil.

„Později byly drobné odlišnosti třeba u motoricky silnějších verzí Octavia Super nebo Octavia Touring Sport,“ řekl ČTK mluvčí Škoda Auto Vítězslav Kodym.

Foto: ČTK/Turek Tomáš

Prezident Václav Havel v první novodobé Octavii při zahájení výroby 3. září 1996.

První generace novodobé Octavie se vyráběla ve výbavách LX, GLX A SLX. „Od roku 2001 se prodával sportovně střižený model Octavia RS s motorem 1,8 turbo o výkonu 132 kilowatt,“ řekl Kodym.

Kolik Octavie stály?

Původní Octavia v roce 1959 se prodávala od 28 590 korun, a to jen na poukaz. Na volném trhu byla k dostání za 38 500 korun. Cena první novodobé generace Octavie začínala od 335 700 Kč, tehdy šlo asi o 34 průměrných měsíčních platů v Česku. V současnosti cena Octavie začíná na 450 900 Kč, což odpovídá asi 13 průměrným měsíčním platům v republice.

Na českém trhu je Octavia dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se v tuzemsku prodalo 25 834 Octavií. Celosvětově se jich loni prodalo na 388 200 kusů.

Uvedení čtvrté generace.

Čtvrtá generace

Nová generace Škody Octavia bude delší a širší než předchůdce, nabídne větší zavazadlový prostor i nové asistenční systémy. Představí se také jako hybrid do zásuvky nebo s pohonem na CNG. Ukáže se zítra v pražském Veletržním paláci na slavnostním odhalení začínajícím v 19:00.

Reklama

Doporučované