Hlavní obsah

Slevy a akce? V Česku každý druhý kus, v Německu jen pětina zboží

Celý díl magazínu Byznys zblízka – hlavním hostem byl šéf českého Globusu Hans Jörg Bauer.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

České maloobchodní řetězce se točí ve spirále, ze které není úniku – jmenuje se slevy. Zatímco například v Německu se „v akci“ prodá jen 19 procent zboží, v Česku je to až 55 procent.

Článek

„To je jedno z nejvyšších čísel v Evropě. Pro společnost to není dobré. Budeme-li pokračovat v promoakcích, v následujících letech to poškodí celou ekonomiku,“ říká šéf českého Globusu Hans Jörg Bauer. Je přesvědčen, že nejlepším řešením by bylo slevy omezit, ale to se nejspíš hned tak nestane.

„Já sám to udělat nemohu. Snažíme se proto hovořit s ostatními maloobchodními prodejci a s politiky, abychom našli východisko. Momentálně se nacházíme v začarovaném kruhu,“ říká Bauer. Upozorňuje, že jeden řetězec nezmůže nic, protože když se nebude řídit trhem, nebude pro zákazníky atraktivní.

Řešení je ale podle Bauera zatím v nedohlednu. „Některé řetězce jsou tomu nakloněny, ale pro jiné je to jedna z hlavních věcí, na které lákají zákazníky,“ dodává.

Pět nových hypermarketů, první v Kladně

Český maloobchodní trh patří obecně mezi ty nejkonkurenčnější v Evropě – prodejní plocha hypermarketů přepočítaná na jednoho obyvatele tady patří dokonce k největším na světě. I když už několik řetězců Česko opustilo ( Carrefour, Delvita, Spar a další), ostatní obchody stále vidí prostor pro expanzi. Stejně tak Globus, který má v tuto chvíli v tuzemsku 15 hypermarketů a jeden menší obchod. V nejbližších letech by chtěl počet hypermarketů zvýšit na 20.

„Máme za to, že místo pro hypermarkety Globus tu ještě je. Pracujeme na několika projektech. Nejdále jsme v Kladně,“ říká Bauer.

Kromě hypermarketů chce Globus uspět i s konceptem svých menších prodejen Fresh. První otevřel v Pardubicích, druhou chystá v Praze. Na rozdíl od klasických hypermarketů Globus, které mají 10 tisíc metrů čtverečních, tady zákazníci nakupují na 200 metrech čtverečních. Pokud vše půjde podle plánu, mohly by být tyto prodejny v blízkosti každého hypermarketu.

„Fresh není izolovaný koncept. Jinými slovy, chceme být blíž lidem, kteří nás už znají. A chceme, aby prodejny Fresh byly na naše hypermarkety napojené,“ dodává Bauer.

Nakupování budoucnosti

Jak bude podle něj vypadat nakupování za deset let? „Myslím, že nebudou ostré hranice mezi on-line a off-line nakupováním. Že bude vycházet z potřeb zákazníků, kteří chtějí nakupovat co nejsnadněji.“

Globus jde novým trendům naproti. Už před několika lety například zavedl samoobslužný systém Scan&Go, který zákazníkům umožňuje skenovat zboží už během nakupování bez nutnosti vykládat zboží u pokladny znovu na pás. Nedávno pak přidal i mobilní aplikaci. Na rozdíl od konkurence ale zatím řetězec nenabízí klasický e-shop s doručením potravin až domů.

Rozhovor s Hansem Jörgem Bauerem, šéfem Globusu.Video: Seznam Zprávy

Rodinná firma

Globus se mezi ostatními obchodními řetězci trochu vymyká. Sází na vlastní řemeslnou výrobu potravin a je to rodinná firma s více než 190letou historií. Dnes ho vede zástupce 5. generace Thomas Bruch – muž, který Globus přivedl do Česka. Ten však nedávno oznámil, že vedení firmy předává svému nástupci, synovi Matthiasovi.

Reklama

Doporučované