Hlavní obsah

Slonková a Kubík zkoumali, jak chutná moc. „Po kokainu,“ dozvěděli se v Brně

První část minisérie Kampaň na šalině mapuje politickou situaci v Brně krátce před komunálními volbami.Video: Kubík/Slonková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Primátor Brna Petr Vokřál (ANO), jeho náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) a další politici odkrývají své plány, s čím chtějí jejich strany za tři týdny uspět v komunálních volbách. A kolik za to zaplatí.

Článek

Brno, město s téměř 380 tisíci obyvateli, je místem symbolizujícím změnu politiky posledních let. Po politicích ODS a ČSSD, kteří zde vládli v předchozích dvou desetiletích, se v říjnu 2014 ujali řízení politici z hnutí ANO v koalici mimo jiné s další tehdejší protestní stranou, Žít Brno. ODS a ČSSD se ocitly v opozici.

Teď, po čtyřech letech, budou voliči po nové zkušenosti rozhodovat znovu.

„Hodně se zlepšila infrastruktura ve městě, byť to tak nevypadá, řada lidí vidí město jako rozkopané,“ říká reportérům volební lídr hnutí ANO, zároveň místopředseda strany a primátor Petr Vokřál. Naráží tak na častou stížnost Brňanů, že velká část jejich města začala kvůli stavebním úpravám v posledních měsících připomínat válečnou zónu.

„Nechte nás to dodělat.“ Lídr ANO a primátor Brna Petr Vokřál v pořadu vysvětluje, proč by mu voliči měli dát znovu hlas.

Vokřál se v pořadu pochlubil tím, jak se začalo Brno v posledních letech rozvíjet, jaké projekty chce hnutí ANO dotáhnout a proč by tedy podle něj mělo dostat od voličů mandát na vládnutí v dalším čtyřletém období.

Volební reklamu má ANO v Brně každopádně největší a nejdražší. Primátor sám byl v minulých volbách jedním z největších dárců hnutí (1 milion korun) a v pořadu vysvětlí, proč letos přispívá o poznání méně (300 tisíc). Také odpovídá na otázku, proč ANO nesplnilo svůj hlavní slib z minulé kampaně, že „zruší trafiky“ pro politiky ve vedení městských firem.

Jak dopadly volby v Brně před čtyřmi lety?

  • ANO 2011 - 19,93 % (13 mandátů, neobhajovali žádný)
  • ČSSD - 17,67 % (11 mandátů, obhajovali 19)
  • Žít Brno (s podporou Pirátů) - 11,89 % (7 mandátů, neobhajovali žádný)
  • KDU-ČSL - 11,83 % (7 mandátů, obhajovali 6)
  • ODS - 7,62 % (5 mandátů, obhajovali 14)
  • Strana zelených - 7,38 % (4 mandáty, obhajovali 4)
  • KSČM - 6,73 % (4 mandáty, obhajovali 4)
  • TOP 09 - 6,57 % (4 mandáty, obhajovali 9)

Paradoxní je, že silnou brněnskou pozici hnutí ANO - především díky Vokřálovi - uznává i jeho dnešní opozice. Nová lídryně brněnské ODS, advokátka Markéta Vaňková, říká, že hnutí ANO volby v Brně nejspíš znovu vyhraje a ODS bude druhá hned za ním. Nevylučuje dokonce ani možnou povolební spolupráci s ANO („Mám osobně jen jediný limit, nikdy bych nejednala s KSČM.“), byť říká, že během Vokřálova řízení se v Brně výrazně zdramatizovala situace s dopravou a parkováním.

Stejně tak kritizuje Vokřálovo vedení města i Oliver Pospíšil, lídr ČSSD a někdejší náměstek primátora Brna: „Ty čtyři roky, které máme za sebou, byly ze strany ANO poznamenány celou řadou různých experimentů, hlavně průzkumů slepých uliček.“ Ani on však nevylučuje povolební jednání o tom, že by se na řízení Brna nově podílelo ANO s ČSSD.

V Brně dosud vládne široká koalice ANO, KDU-ČSL, Žít Brno, Zelených, TOP 09 a Pirátů.

Náměstek primátora Matěj Hollan po čtyřech letech zjistil, že řízení Brna není jeho parketa, a novou lídryní Žít Brno se stala Barbora Antonová.

Z rozhovorů s jednotlivými brněnskými lídry – jsou mezi nimi i zástupci KDU-ČSL, Žít Brno či Pirátů – vyplynulo, že nemalý finanční příspěvek na volební kampaň se od vedoucích kandidátů v poslední době považuje za téměř samozřejmost.

Kdo z nich kolik přispívá, z čeho peníze čerpají a jaké volí metody přesvědčování voličů, uvidíte ve speciálním vydání pořadu Reportéři Seznamu s názvem Kampaň na šalině. Pořad najdete ve videu umístěném v úvodu článku.

Druhou část této minisérie, která se bude zabývat zákulisím velké městské investice, uvidíte za týden. Premiéra v TV Seznam bude v pondělí 17. září ve 20.30.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

Sledujte Seznam Zprávy i na Facebooku.

Reklama

Doporučované