Hlavní obsah

Jihočeský kraj investoval už miliardu korun do Zimolova snu. Teď se neví, co s ním

Politický magazín Sněmovní 4 tentokrát natáčel v Českých Budějovicích.Video: Václav Dolejší, Lucie Stuchlíková

 

Reklama

Letiště už má všechno – navigaci, osvělení i terminál. Chybí jediné – certifikace pro provoz a aerolinky, které by byly ochotné do Budějovic létat.

Článek

Mezinárodní letiště v Českých Budějovicích. To byl vždy velký sen bývalého hejtmana Jiřího Zimoly. Svým voličům sliboval, že právě odsud budou létat k moři. Po Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech se mělo stát pátým letištěm mimo Prahu, kde budou přistávat velké dopravní airbusy a boeingy.

„Jeden z hlavních projektů, který chci dotáhnout a zvládnout do konce volebního období, je vlastní letecký přístav pro České Budějovice. Myslíme si, že si jižní Čechy zkrátka zaslouží své vlastní letiště, ať už z hlediska turistického ruchu nebo i byznysu,“ vyprávěl Zimola na podzim 2016, když byl potřetí zvolen jihočeským hejtmanem.

Do „leteckého přístavu“ v místě bývalého vojenského letiště na jižním okraji Budějovic už kraj investoval celkem jednu miliardu korun. Postavila se moderní navigace, světelné vybavení a za měsíc se otevře i nový terminál. To vše dělá ze Zimolova projektu největší investici kraje.

Dlouhé těhotenství

Jenže v dubnu 2017 Jiří Zimola rezignoval poté, co vyšlo najevo, že si nechal na Lipně postavit rekreační chalupu od šéfa Jihočeských nemocnic.

Jeho nástupkyně, hejtmanka Ivana Stráská z ČSSD, dnes úplně přesně neví, co si s „dědictvím“ po Zimolovi počít.

„Na počátku se možná vyvolala velké očekávání, jak odsud budou létat lidé na dovolené k moři. Můj postoj k letišti byl vždycky rezervovaný. Objela jsem několik regionálních letišť a ptala se, jak fungují a jak jsou ekonomické, z toho vychází můj střízlivý postoj.“

Dnes má budějovické letiště kvůli výstavbě přerušen provoz i pro malá letadla, takže bude muset o veškeré certifikace znovu žádat.

„Já tomu celému říkám dlouhé těhotenství. Teď jsme ve fázi porodních bolestí a nebude to jednoduché. Nikdo z nás, ani já, dokud jsem se do toho neponořila, netušil, jak komplikovaná jsou všechna ta povolení, osvědčení a certifikace, které letiště musí mít,“ říká Stráská.

Policie v akci

Hlavním kritikem je opoziční lídr jihočeské ODS Martin Kuba.

„Teď, když je utracena miliarda korun, tak nad tím vedení kraje rozpačitě stojí, krčí rameny a neví, co s tím. To je jako bych ve firmě postavil halu za miliardu a den před spuštěním nevěděl, co v ní budu vyrábět a jestli si to bude někdo kupovat,“ míní Kuba.

Pochybnosti měla i Evropská komise. Počátkem roku 2012 kraj žádal o dotaci z EU ve výši 413 milionů korun, ale Brusel označil projekt českobudějovického letiště za problémový i neudržitelný – a dotaci zatrhl. Tehdy se jihočeská koalice ve složení ČSSD a KSČM v čele s Jiřím Zimolou rozhodla dokončit celý projekt za krajské peníze.

Zakázku na modernizaci letiště dokonce v roce 2017 prověřovali i elitní detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Ale nakonec k ničemu nedošli a případ odložili.

Se Zbytkem do Ruska

Zimola se snažil najít pro letiště strategického partnera a aerolinky, které by do Budějovic létaly. Kvůli tomu jako hejtman podnikal pracovní cesty do Jekatěrinburgu ve Sverdlovské oblasti, kde doprovázel prezidentova přítele Zdeňka Zbytka, spoluzakladatele Strany práv občanů zemanovci a podnikatele orientujícího se na Rusko.

„Slyšeli jsme hodně slibů o investorech z Ruska nebo z Číny, ale nikdy z toho nic nebylo,“ říká primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda z hnutí ANO.

Ruce pryč od projektu teď také dává jeho město, které je spoluvlastníkem společnosti, jež má letiště provozovat. „Vždyť my nemáme dálniční spojení, my nemáme železniční koridor, ale zato máme splavněnou Vltavu a stavíme letiště. To jsou naprosto zbytné investice, když se zeptáte lidí,“ říká primátor Svoboda.

Co na to, jak se jeho sen rozplývá, dnes vlastně říká Jiří Zimola, jenž se stáhl do křesla místostarosty Nové Bystřice a zůstává šéfem jihočeské ČSSD?

„Kritiku opozice respektuji, je to konečně jejich práce, jen kdyby v tom nebylo tolik falše. Naopak oceňuji snahu hejtmanky Stráské, která si uvědomuje vážnost situace, narozdíl od ostatních z toho nedělá politické téma a snaží se to aktivně řešit,“ odpověděl Zimola.

Zlaté vejce

Emoce kolem projektu, který je před dokončením, umocňuje pohled na letiště v Karlových Varech a v Pardubicích. Obě se v současnosti potýkají s problémy, poklesem leteckých spojů a jsou ztrátová.

V celé kauze se hodně hraje o přilehlých 300 hektarů pozemků na okraji Českých Budějovic. Politici dnes říkají, že jejich pronájem například pro sklady je jedinou cestou, jak financovat provoz vystavěného letitě.

„To je naše zlaté vejce,“ říká hejtmanka Stráská s tím, že kraj si teď najal poradenskou firmu, která pomůže s hledáním řešení i strategického partnera pro letiště.

„Rozlehlé pozemky jsou bezesporu velkou výhodou, protože se tam dají postavit haly a logistické sklady, které se dají využít s cargem. Ale to už se mělo řešit před dvěma třemi lety. Jestli tento rok chtějí létat, tak už tam ta infrastruktura měla být připravena,“ oponuje krajský opoziční lídr Martin Kuba.

Reklama

Doporučované