Hlavní obsah

SPD ve stopách Coca-Coly. Hledá místa, kam se vejde jejich kamion

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Okamurův kamion při představení předvolební kampaně.

Reklama

Už na konci srpna by do českých měst měl vyjet kamion SPĎák, který za voliči přiveze kandidáty SPD. Hnutí dlouhé týdny slibuje zveřejnit seznam míst, kam truck dorazí. Zatím ale hledá místa, kam se velké auto vejde.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hnutí SPD už od června na svých stránkách slibuje, že voliči se brzy dozvědí, kdy a kam dorazí kamion „SPĎák“, který by měl podle slibu strany křižovat Česko od konce srpna do začátku října. Fanoušci Tomio Okamury natěšení na americký truck, který do jejich obce přiveze pivo a kandidáty SPD, však zatím na termíny čekají marně.

„Finalizujeme termíny, kamion bude jezdit v září až do voleb,“ poslala mluvčí hnutí Barbora Šťastná reakci předsedy Tomio Okamury poté, co Seznam Zprávy požádaly o seznam míst, kam kamion SPĎák dorazí a kdy.

Redakce oslovila také vedení několika okresních měst, zda už hnutí SPD o zábor veřejného prostranství požádalo. Odpověď ze všech byla totožná: ne.

Tvorbu seznamu stanovišť, kam truck dorazí, totiž nejspíš komplikuje jeho velikost. V mnoha městech se předvolební akce tradičně konají v centrech měst na historických náměstích. Tam ale s tak velkým vozem, jako je americký truck, není možné vjet.

SPD proto bude hledat místa spíš podle toho, kam se kamion, v němž se bude mimo jiné točit pivo a voliči v něm najdou volební noviny i kandidáty za svůj kraj, vůbec vejde.

Po stopách Coca-Coly

Originálně organizační potíž řeší lídr v Ústeckém kraji, bývalý sociální demokrat Jaroslav Foldyna. Hodlá se řídit tím, kam svůj obří vánoční kamion v minulosti dokázala vmanévrovat americká Coca-Cola.

„Budu to kopírovat podle Coca-Coly a jejich vánočního kamionu. Kde mohl být on, může být i kamion SPD,“ říká k tomu Foldyna.

Dodává, že například na dlážděném náměstí v jeho domovském Děčíně kamion amerického nápojového gigantu stál, a tedy nevidí problém, proč by tam nemohl být povolen i jejich stranický. „Marketing jako marketing,“ říká.

Vánoční kamion se sodovkou však mnohdy stával i na parkovištích u obchodních domů na kraji města. A nadnárodní společnosti provozující supermarkety s politickou kampaní většinou nechtějí být jakkoliv spojovány.

Foldyna má zatím od stranické centrály domluvenou zápůjčku auta na dva dny, ale rád by vzhledem k velikosti svého kraje získal další dva.

Kliďte se z centra

Ku příkladu v Hradci Králové, kde za nejoblíbenější místo předvolebních kampaní platí pěší zóna mezi Masarykovým a Baťkovým náměstím v centru města, se tak podle informací Seznam Zpráv bude SPD muset odklidit na parkoviště k letnímu koupališti Flošna. Tam je sice místa dostatek, ale místo je mimo hlavní pěší trasy Hradečanů.

„Firma zastupující hnutí se zatím předběžně a nezávazně informovala na možnost uspořádat akci 17. září. Oficiálně ale o zábor zatím nepožádali,“ uvedli úředníci magistrátu na dotaz Seznam Zpráv.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

2507222 Předseda SPD Tomio Okamura ve svém trucku SPĎáku.

Těžké by to SPD měla třeba i v Chrudimi, kde se Seznam Zprávy na možnost vjezdu velkého kamionu informovaly. Kandidáti tu běžně za voliči vyrážejí na Resselovo náměstí a jeho okolí. Avšak jen ti, kteří tam dojedou osobními auty nebo dodávkou.

„Nákladní automobily mají do centra zákaz vjezdu. Výjimku má jen zásobování nebo každoroční tradiční pouť, což je ale velmi výjimečná příležitost, u níž hodně dbáme, aby nedošlo k poškození dlažby a podobně. S takovým kamionem by museli jen někam na předměstí,“ uvedla mluvčí tamní radnice Sylva Drašnarová.

SPD také musí najít vhodná místa, kde kamion odstavit přes noc, aby se nestal třeba terčem vandalů. Ti se každoročně realizují zejména na plakátech a billboardech většiny politických stran.

Hnutí SPD na „akci SPĎák“ už podle svého transparentního účtu vynaložilo 785 tisíc korun. Přes 3,1 milionu pak zaplatilo za další předvolební akci, kterou je takzvaný Český jarmark. Na něm by měli čeští zemědělci a výrobci potravin prodávat levné a kvalitní české potraviny. Na každém jarmarku, z nichž první se uskuteční 21. srpna v Olomouci, strana slibuje i živou hudbu a známého moderátora.

Reklama

Doporučované