Článek
Uprostřed skandálů, které vyplouvají najevo po vynesení interních dokumentů z firmy Facebook, jde po delší době o zprávu, která nemá s minulostí Facebooku nic společného. Naopak, má evokovat pohled do budoucna.
„Jsme na začátku další kapitoly internetu a je to i další kapitola naší společnosti,“ uvedl Mark Zuckerberg ve svém příspěvku na oficiálních stránkách. „V posledních desetiletích technologie poskytly lidem možnost přirozenějšího propojení a vyjádření. Když jsem zakládal Facebook, psali jsme na webových stránkách většinou text. Když jsme dostali telefony s fotoaparáty, internet se stal více vizuálním a mobilním. Když se zrychlilo připojení, stalo se video ještě bohatším způsobem pro sdílení zážitků. Přešli jsme od stolních počítačů přes web k mobilním zařízením; od textu k fotografiím a videu. Ale tím to nekončí.“
Přichází Meta a metaverse
Již v létě 2021 Zuckerberg nastínil svou vizi budoucnosti: metaverse neboli metavesmír. Zjednodušeně jde o průnik virtuálního a reálného světa, a to pomocí chytrých telefonů i nových prostředků pro rozšířenou realitu.
V metavesmíru budete moci dělat téměř vše, co si dokážete představit.
„Příští platforma bude ještě více pohlcující - bude to internet, na který se nejen díváte, ale jste přímo uvnitř zážitku,“ popsal Zuckerberg. „Říkáme tomu metaverse a dotkne se to každého produktu, který vytvoříme.“
S tím souvisí i nový název společnosti: Meta.
Nová značka Meta.
„V metavesmíru budete moci dělat téměř vše, co si dokážete představit - setkávat se s přáteli a rodinou, pracovat, učit se, hrát si, nakupovat, tvořit - a také zcela nové zážitky, které se do dnešní představy o počítačích a telefonech vůbec nehodí,“ uvedl Zuckerberg. „V této budoucnosti se budete moci okamžitě teleportovat jako hologram a být v kanceláři bez dojíždění, na koncertě s přáteli nebo v obývacím pokoji rodičů, abyste si popovídali. To vám otevře více příležitostí bez ohledu na to, kde žijete. Budete moci věnovat více času tomu, na čem vám záleží, zkrátit čas strávený v dopravě a snížit svou uhlíkovou stopu.“ Svou vizi představil Zuckerberg i v 80minutovém filmu v rámci konference Facebook Connect 2021.
V galerii se podívejte na konkrétní příklady toho, jak by mohl nový „metaverse“ vypadat v praxi:
Co si máme představit pod pojmem metaverse?
Mark Zuckerberg ukázal ve své prezentaci na Facebook Connect 2021 svou vizi budoucnosti.
Lidé se v metavesmíru setkávají v prostředí, které kombinuje skutečnou a virtuální realitu.
Plynule člověk může se svým "avatarem" skočit do hry s přáteli.
"Hry budou pro řadu lidí první zkušenost s metavesmírem," myslí si Zuckerberg. Pracuje s herními studii na integraci nových verzí úspěšných her.
"V metavesmíru si vytvoříte svůj vlastní domovský prostor, může kombinovat fyzické prvky z vašeho skutečného domova i věci, které jsou v realitě nemožné," vysvětlil Zuckerberg.
Než se Zuckerberg vydá na virtuální poradu, vybere si něco na sebe. Výběr je prakticky neomezený, ale on stejně zůstane u svého oblíbeného svetru.
Bude těžké udržet takovéto setkání ve formální rovině...
Metavesmír se bude prolínat s realitou. Zde je třeba sprejová malba, kterou umělec rozšířil do virtuální reality, včetně pohyblivých 3D prvků.
Jeho umělecké dílo si za poplatek může kdokoli stáhnout do své virtuální místnosti.
Lidé budou moci ve virtuálním prostoru vytvářet své vlastní scény, přidávat objekty...
... a třeba zorganizovat narozeninovou oslavu.
Facebook také pro vývojáře zveřejnil novou knihovnu pro lepší programování interakcí ve virtuální realitě. To je totiž zatím často slabé místo virtuálních snah.
V metavesmíru podle Zuckerberga si nebudeme jen hrát, ale také pracovat.
"Nepřijdete o ta náhodná setkání v pracovní době, a přitom budete moci zůstat v teplácích," popisuje Zuckerberg.
Časem by avatary měly používat i vaše výrazy a grimasy.
Kdo bude chtít, může tak ve virtuální prostoru vypadat co nejblíže svému reálnému vzhledu.
Jedním z představitelných příkladů metavesmírové služby je třeba domácí trenér, který vás bude přes půl kontinentu povzbuzovat přímo ve vašem obýváku.
Další možností je hraní deskových her u jednoho stolu, ovšem s grafikou, která využívá 3D možnosti virtuální reality.
Co je to metavesmír?
Termín metavesmír (anglicky metaverse) představil veřejnosti americký spisovatel Neal Stephenson v roce 1992. V jeho sci-fi románu se lidé setkávají ve virtuálním trojrozměrném prostoru prostřednictvím svých „avatarů“. Někdy se metavesmír označuje za ideového následovníka internetového kyberprostoru.
Mark Zuckerberg není první, kdo chce myšlenku metavesmíru uchopit konkrétněji. V roce 2004 se například o vývoj otevřených standardů, na kterých by šlo sdílený metavesmír postavit, pokoušela platforma Open Source Metaverse Project. Za metavesmír se někdy označují i 3D virtuální světy, jakým byla například masová multiplayer hra Second Life.
O průnik reálného a virtuálního světa se z velkých firem snaží například Microsoft se svými brýlemi pro smíšenou realitu HoloLens. Cena těchto speciálních brýlí je přibližně 75 tisíc korun, což podtrhuje jednu z hlavních současných překážek k masovému uplatnění této a podobných technologií.
Utopie nebo dystopie za všechny peníze
Facebook není jediný, kdo se snaží o vzdálený přístup využívající prvky virtuální reality. O podchycení tohoto zatím okrajového trendu se snaží i Microsoft se svými HoloLens nebo HTC se svými virtuálními brýlemi zaměřenými na firmy.
Do deseti let dosáhneme miliardy uživatelů metavesmíru a stamiliardových obchodů.
Facebook je pochopitelně díky své všudypřítomnosti (po světě má přes tři miliardy aktivních uživatelů) v unikátní pozici pokusit se takovouto radikální změnu protlačit. Zároveň – snad poučen aktuálními skandály – slibuje, že nehodlá vytvořit metavesmírný monopol: „Metaverse nevytvoří jedna společnost,“ zdůraznil Zuckerberg. „Vytvoří ho tvůrci a vývojáři, kteří budou vytvářet nové zážitky a digitální předměty, jež budou navzájem propojitelné a odemknou výrazně větší kreativní ekonomiku, než je ta, kterou omezují dnešní platformy a jejich pravidla.“
Pokud logicky namítnete, že zatím žádný „metavesmír“ neexistuje a že je to celé jen marketingový tah, má pro vás Mark Zuckerberg konkrétní předpověď: „Doufáme, že v příštím desetiletí dosáhne metaverse miliardy lidí, bude hostitelem digitálního obchodování v hodnotě stovek miliard dolarů a bude podporovat pracovní místa pro miliony tvůrců a vývojářů.“
Facebooku budeme dál říkat pravým jménem. Hrozba, zní od kritiků
Z úst kohokoli jiného by to byl nehorázný blaf. Když to ale říká člověk, který za 17 let vybudoval největší sociální síť světa, je potřeba to brát aspoň trochu vážně. Realita ukáže, jak lidé tuto vizi přijmou. A pokud přijmou, zda se jim bude chtít svěřit své virtuální já právě Facebooku. I když má teď nové jméno.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili ukázky z prezentace a vysvětlení některých pojmů.